Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svensk byrå för USA-fluga till Norden

Publicerad: 11 oktober 2013, 10:03

Joakim Ebstein.

Foto: Pressbild.

Nativehit Global Media har precis dragit igång sin verksamhet och planen är att skapa ett nordiskt annonsnätverk som bygger på USA-flugan native advertising. Enkelt förklarat går native advertising ut på att man byter ut bannerutrymmet mot storytellingannonser alternativt annonser á la här är de tio dyraste bilarna att försäkra.


Ämnen i artikeln:

Native Advertising

Joakim Ebstein är vd på Nativehit Global Media och kommer närmast från roll som marknadschef på försäkringsbolaget Insplanet.

Han har gjort ett medvetet val att lämna bolaget för att han tror stenhårt på det här med just native advertising.

–  Native advertising går framförallt ut på att omvandla pr-budskap till  onlineannonser och sedan publicerar man onlineannonser med pr-budskap,  säger Joakim Ebstein.

Han hävdar att native advertising är ett stekhett fenomen i USA.
Enkelt  förklarat går det ut på att man inte mäta hur många som har tagit del  av ett pr-budskap, utan också hur många som verkligen genomför ett köp.

Men på vilket sätt skiljer sig det här från banners. Här kan man väl också mäta på det viset?
–  Jo, visst men skillnaden är att man använder pr-budskap i stället för  banner-annonser. Det nya är att pr plötsligt blir mätbart på ett helt  annat sätt, säger Joakim Ebstein.

Nativehit Global Media drog igång i september och riktar sig både till vanliga annonsörer men också mediebyråer.

Företaget erbjuder dels pr-inriktade annonser, dels hjälper man till med att få bättre effekt av vanlig banner-annonsering.

Varför  är native advertising en bättre pr-investering än att exempelvis få  hjälp med att placera in artiklar i redaktionellt utrymme?
– Native advertising ska snarare ses om ett bra komplement till den typen av investeringar, säger Joakim Ebstein.

Han  hävdar att forskning i USA visar att totaleffekten av en kampanj blir  fem gånger så effektiv med hjälp av native advertising och att ett  pr-budskap blir 30 gånger mer effektivt.

Vilka är era konkurrenter?
–  Vi är det första annonsnätverket i Sverige som arbetar med native  advertising – i alla fall enligt min uppfattning, säger Joakim Ebstein.

Han  menar att native advertising skiljer sig från vanliga advertorials i  det att det är betydligt mer storytelling- och nyttoinriktat.

Nativehit Global Media har också ett antal personer med en bakgrund som journalister att tillgå.
–  Hemligheten ligger i att erbjuda så pass intressant content att  konsumenten verkligen vill ta del av det, säger Joakim Ebstein.

Han nämner exempelvis att man kan gå ut med en annons om de tio dyraste bilförsäkringarna.

– Tanken är att man använder sig av pr-budskap, undersökningar och roligt content, säger Joakim Ebstein.

Det låter nästan som att det kan bli en konkurrent till kvällstidningarnas Plus-tjänster?
–  Jo, men här är den stora skillnaden att man tydlig märker att det rör  sig om en annons. Det spelar ändå ingen roll om innehållet är  tillräckligt intressant, säger Joakim Ebstein.

Han menar att företag har många intressanta stories som går att omvandla till bra annonser.
– Gör man det på rätt sätt får det stor spridning i sociala medier, säger Joakim Ebstein.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Native Advertising

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.