Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svensk byrå gör Nikes nya film

Publicerad: 22 september 2008, 11:19

Here I am är Nikes nya slogan för europeiska kvinnor. Svenska Alphaville ligger bakom en av lanseringsfilmerna.


Bild från nya filmen.

Adam Marko Nord, reklamfilmsregissör och en av grundarna till Alphaville, fick uppdraget att göra en av lanseringsfilmerna för Nike. Detta genom produktionsbolaget Stink Digital, som i sin tur fick uppdraget av Wieden + Kennedy Amsterdam.
– Från början var det tänkt att Paranoid skulle göra alla filmer, men Stink lyckades övertala Wieden att få pitcha på en av filmerna, säger Adam Marko Nord.

Pitchen var kort, två dagar, och underlaget sparsamt: Adam Marko-Nord fick en nygjord bok där ett antal kvinnliga atleter presenterades.
– Stilen i boken var väldigt annorlunda, men jag tog en egen approach, säger han.
Och det gick hem. Adam Marko Nord vann pitchen och under sommaren har han producerat filmen tillsammans med animationsstudion Alphaville, där han är en av grundarna och delägarna.

Filmen handlar om fransyskan Delphine Delsalle, judo-stjärna. Liksom de andra filmerna handlar det om hur det är att vara kvinna och idrottare: att slåss ur underläge, nedlåtande kommentarer och kampen mot omgivningens svaga tilltro. Reklamkonceptet, som är europeiskt lokalt, är sprunget ur upptäckten att kvinnliga idrottare i åtminstone Europa är mindre tävlingsinriktade än manliga idrottare. Så istället för att lyfta fram offentliga segrar som målet med träningen, lyfter konceptet fram hur träning kan påverka det egna självförtroendet. Därför den nya sloganen ”Here I am”.

Alla filmer i lanseringen är animerade. Adam Marko-Nords film är 3D-animerad, tanken var att figurerna i filmen skulle kännas som plastfigurer.

– Leksakslooken jag eftersträvade passade bra ihop med Wieden + Kennedys idé om någon slags lekfull film. Jag tror de föll för att det skulle bli något annat än ett vanligt actionklipp, säger Adam Marko-Nord.

Men det var inte helt enkelt. För att nå fram krävdes en hel del överdrifter.
– Judo är så icke-visuellt i sig, det ser inte så spännande ut. Man står bara och rycker varandra i kläderna. Därför fick vi överdriva en del för att få det mer filmiskt och för att få humorn att gå fram, säger Adam Marko-Nord.

Adam Marko-Nords film och övriga filmer kring samma tema kan du se på Nikewoman.com.truefalse

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.