Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svensk byrå ska rädda koalan

Publicerad: 6 november 2014, 14:36

The Australian Koala Foundation har inlett ett samarbete med M&C Saatchi i Stockholm för att rädda den utrotningshotade koalan – kampanjen kallas Like for Lives.


Ämnen i artikeln:

M&C Saatchi

The Australian Foundation menar att det är vanligt att folk i sociala medier likar bilder på söta djur.

Nu vill man dra nytta av detta och uppmana människor att bidra till att rädda den utrotningsrotade arten genom likes - kampanjen kallas "Like for Lives".

Kampanjen är framtagen av M&C Saatchi i Stockholm i samarbete med produktionsbolaget The Brewery.

Rent praktiskt går det hela till så att man kopierar en bild av koalan från kampanjsajten (finns ett antal bilder att välja emellan), publicerar den och skänker 50 cent för varje like till den icke-vinstdrivande organisationen.

– Du vill ju alltid visa dina kamrater när du har gjort något gott. Så varför inte kombinera det hela? Ju mer människor som likar din bild desto mer måste du donera, säger Deborah Tabart, vd på The Australian Koala Foundation.

Hon menar att det är en win-win. Det vill säga den som engagerar sig får många likes och koalan får samtidigt betalt för "sitt jobb" – det vill säga att se gullig ut på bild i det här fallet.

Det omedelbara målet med kampanjen är att öka kännedomen om att koalan håller på att utrotas och samtidigt få ihop tillräckligt med pengar för att rädda den.

"Vi måste väl ändå erkänna. Vem kan undvika att hjälpa en vän som försöker få ihop pengar för söta koalor – särskilt när det är koalan som ber om det", skriver man.

– Några av oss på byrån brinner verkligen för koalor och vi hittade ett enkelt sätt att kombinera starka drivkrafter på sociala medier med en ny typ av donation, säger Nicholas Düfke, kreatör på M&C Saatchi i en kommentar.

Här
kan man få veta mer om kampanjen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

M&C Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.