Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svensk Direktreklam anklagas för obetalt övertidsarbete

Publicerad: 15 Mars 2021, 10:55

Anonyma anställda hos Svensk Direktreklam vittnar om orimliga arbetskrav, där medarbetare arbetat för så lite som 50 kronor i timmen. Det framkommer av en granskning i Expressen.


Ämnen i artikeln:

Svensk Direktreklam

Svensk Direktreklam, som är Sveriges största privata direktreklamföretag, ställer orimligt höga krav på sina anställda och förväntar sig att de jobbar övertid obetalt när arbetet inte hinner göras klart. I somliga fall har arbetskraven lett till att anställda haft en timlön på så lite som 50 kronor. Det framkommer av ett reportage i Expressen, där flera reklamutdelare vittnar om sin vardag. 

– Jag har gjort en del tidräkningar på mig själv och på ett ungefär hade jag behövt nästan 50 procent mer i lön för att det skulle komma upp till minimilönen för den tid det tar att utföra jobbet, säger Bertil, som egentligen heter något annat, till tidningen.  

En vecka innan artikeln publicerades ställdes rättegången mellan arbetsgivarorganisationen Almega, som företräder SDR, och Transportarbetarförbundet med en grupp fackligt anslutna reklamutdelare in – för andra gången. Konflikten har pågått i snart tre år. 

SDR och dess ägare känner inte till uppgifterna som framkommit i Expressens reportage, men lovar samtidigt att titta närmare på de påstådda problemen. 

– Jag har aldrig, förrän nu då du kontaktade mig, hört talas om några missförhållanden på SDR. Men nu kommer jag själv gå djupare in för att försöka förstå det här. Jag kommer be de olika cheferna att göra en utredning för att förstå hur den här kritiken kan uppstå, säger Mikael Ahlström, en av de tre största ägarna bakom SDR.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Direktreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.