Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 december 2008, 07:09
Coca-Cola i Storbritannien ville uppdatera sin klassiska reklamjultomte efter 75 år. Uppdraget gick till Mikael Eriksson på Rithuset i Stockholm.
Coca-Colas tomte skapades av amerikanske Haddon Sundblom på 1930-talet och räknas till en populärkulturell ikon. Sundblom hade för övrigt sina rötter på Åland.
Men inför årets julkampanj i Storbritannien ville Coca-Cola en uppdatering av både reklamen och tomten.
Mother gör tv- och printreklamen medan AKQA håller i den digitala kampanjen.
Den stora nyheten är att den klassiska Cola-tomten har tagit ett steg in i 2000-talet. Svenske illustratören Mikael Eriksson, som jobbar på Rithuset i Stockholm, har gjort tre nytolkningar i olja på duk som Mother använt i reklamen.
Mikael Eriksson har inspirerats av Sundblom men placerat tomten i moderna miljöer.
– Sundbloms målningar frammanar värme och magi. När vi nu förnyar dem vill fortsätta att tillföra en festlig Coca-Cola-magi som lockar både nya och gamla konsumenter, säger Coca-Colas brittiska marknadschef Cathryn Sleight.
Det här är inte första gången Mikael Eriksson uppdaterar klassiska reklamfigurer. Tidigare har han moderniserat Abbas kaviarkille Kalle och GB-glass glassgubbe. Och en reklamtomte för Spendrups julmust.