Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svensk idé vann Guldlejon för holländsk byrå

Publicerad: 1 juli 2010, 14:12

Ett guld och fem nomineringar i Cannes Lions. Det är facit för kreatörsduon Dan Göransson och Richard Engström på Amsterdam Worldwide: – Här får man slåss med andra kreatörer på byrån innan man får viktiga uppdrag, säger Dan Göransson.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Gänget bakom kampanjen. Rickard Engström, Art Director, Andrew Watson, Creative Director, Richard Gorodecky, Executive Director, Dan Göransson, Copywriter.

Dan Göransson, som gick ut Berghs 2008, är parhäst med Richard Engström, som gick ut Hyper Island 2006, på holländska 40-mannabyrån Amsterdam Worldwide.

Cannes Lions har precis avslutats och tävlingen var en stor framgång för de båda svenskarna.
Största framgångarna gäller kampanjen Tansu Shoe för det japanska skomärket Onitsuka Tiger. Vad gäller detta blev det ett guldlejon:

– Det är mycket 3D och flashiga kampanjer idag. Vi ville skapat något autentiskt. Så vi valde i stället att formge en Tansu-sko. För ändamålet använde vi en verkstad med nionde generationens hantverkare, som härstammar ända från samurajtiden, säger Dan Göransson.

Enkelt förklarat är Tansu ett gammal japanskt hantverk som innebär att man bygger skåp, kistor och metallornament. Ägaren kunde exempelvis placera en guldpåse i skulpturen för att visa sin rikedom.

Ändå sedan starten har arbetet för Onitsuka Tiger gått ut på att skapa olika spännande skovarianter. Då första skon skulle skapas 2005 stod japanska artisten Gary Baseman för designen som framförallt var inspirerad av ikoniska och japanska popföremål. Därefter har man haft olika skovarianter varje år och nu senast alltså en Tansu-sko:

– Senaste fem åren har vi använt en strategi som bygger på att det är Made in Japan som gäller, säger Dan Göransson.

Förutom Guldet låg Dan Göransson och Rickhard Engström bakom hela fem nomineringar i Cannes Lions. Två för Tansu Shoe och tre för Asics som rörde en kampanj för icke-sportskor där killarna skapade en virtuell skattjakt för bloggare:

– Vi skickade två delar av ett objekt. Sedan kunde bloggare byta delar sinsemellan och lösa en viss uppgift, säger Dan Göransson.

Att vara verksam på en utländsk byrå skiljer sig en del från att jobba på en svensk, enligt Dan Göransson.

Framförallt möts man tidigt av hård konkurrens där kreatörerna på byrån får tävla sinsemellan om bästa förslag och möjligheten att ta ansvaret för en viktig kund:

– Det är en bra lärdom att få komma utomlands och vässa sina idéer, säger Dan Göransson.

I nuläget har han inga planer på att flytta tillbaka till hemlandet. Ska han byta byrå blir det snarare ett nytt land som gäller. På sikt kan han dock tänka sig att flytta tillbaka:

– Det blir väl mer när man får familj som man flyttar tillbaka till Sverige, säger Dan Göransson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.