Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Svensk kreativitet kan bli loket för fler nordiska allianser”

Publicerad: 21 Januari 2014, 08:22

Jessica Bjurström.

Foto: Annika af Klercker.

Resumé kunde tidigare idag berätta att Capman bildat ett nordiskt reklamnätverk, North Alliance. Sveriges Kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström, tror att det här kan bli startskottet för fler nordiska allianser.


Ämnen i artikeln:

NoaThe North AllianceÅkestam HolstGreat WorksCapmanKOMMJessica Bjurström

– Ett rikskkapitalbolag som Capman tittar ju bara på industrier där det  går att skapa tillväxt, bygga, rensa, förädla och till sälja. Så det här  är oerhört glädjande, säger Jessica Bjuström.

Hon menar att  startskottet gick med byggandet av Nice-familjen inom  tv-produktionsbranschen 2008/2009.  

Nu ser North Alliance Dagens ljus.

Jessica  Bjurström är övertygad om att det kommer fler exempel där man skapar  nordiska allianser med svensk kreativitet som motor.

– Jag slår mig  lite för bröstet och med risk för att låta självgod så tycker jag ändå  att svensk kreativitet håller så hög nivå man hade velat vara en fluga  på väggen när man talade med Åkestam Holst och Great Works. De är  fantastiska duktiga byråer och jag antar att de är stjärnorna på Capmans  reklamhimmel, haha, säger hon.

Hon menar att hon för många samtal med Cannes Lions och internationella tidningar om den svenska kreativiteten.

Hon skulle inte bli förvånad om vi inom kort får se fler uppbackningar från riskkapitalister eller liknande bolag.

–  Jag tror att det här är starten på att bygga kreativa nätverk med  svenska bolag som lok och att man sedan bygger på med nordiska vagnar,  säger Jessica Bjurström.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.