Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 30 Januari 2014, 11:33
Nationella strokekampanjen beräknas ha räddat över 100 liv under de senaste åren. Kampanjen har, i konkurrens med 90 bidrag, utsetts till världens bästa strokereklam vid World Stroke Day Award. Digitas har arbetat med kampanjen ihop med Starcom och Breitholtz Entertainment.
– Den svenska ansökan var oslagbar. Nationella strokekampanjen i Sverige har kraftigt ökat medvetenheten om stroke och kännedomen om symtomen – både bland befolkningen och i vården, säger Stephen Davis, ordförande för World Stroke Organization i en kommentar.
Landstingen och regionerna drog igång en gemensam satsning på en kunskapskampanj om symptom på stroke för tre år sedan.
Kampanjen skulle informera om det kallade AKUT-testet.
Här går det ut på att testa alltifrån om personen kan le och visa tänderna eller om ena mungipan hänger till att undersöka om personen kan lyfta armarna i tio sekunder.
Sveriges Kommuner och landstings, SKL, uppger nu att mer än hälften av svenska folket känner till AKUT-begreppet jämfört med 15 procent innan kampanjen drog igång.
– Vi är otroligt stolta och glada över priset. Vi fick priset i hård konkurrens med andra strokekampanjer över hela världen, mycket tack vara att vi kunde visa på en verklig effekt, säger Noemi Katzenberg-Berger, projektledare för Nationella strokekampanjen i en kommentar.
Kampanjen har bestått av tv-reklam, pr och specialinriktade dr-satsningar gentemot företag och idrottsrörelsen.
Uppemot 180 000 personer har också genomfört ett digitalt AKUT-test.
SKL uppger att över 100 personer har räddats till ett självständigt liv på grund av AKUT-kampanjen, vilket i sin tur har lett till att samhällets kostnader har sjunkit med 85 miljoner kronor. Något som kan jämföras med att 50 miljoner kronor investerades i kampanjen under hela perioden.
Priset delades ut vid kongressen i Istanbul.
Här kan du göra testet.
Karl-Johan Byttner