Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svensk strokereklam bäst i världen

Publicerad: 30 Januari 2014, 11:33

Nationella strokekampanjen beräknas ha räddat över 100 liv under de senaste åren. Kampanjen har, i konkurrens med 90 bidrag, utsetts till världens bästa strokereklam vid World Stroke Day Award. Digitas har arbetat med kampanjen ihop med Starcom och Breitholtz Entertainment.


Ämnen i artikeln:

StarcomDigitasSKL

– Den svenska ansökan var oslagbar. Nationella strokekampanjen i Sverige  har kraftigt ökat medvetenheten om stroke och kännedomen om symtomen –  både bland befolkningen och i vården, säger  Stephen Davis, ordförande för World Stroke Organization i en kommentar.

Landstingen och regionerna drog igång en gemensam satsning på en kunskapskampanj om symptom på stroke för tre år sedan.

Kampanjen skulle informera om det kallade AKUT-testet.
Här  går det ut på att testa alltifrån om personen kan le och visa tänderna  eller om ena mungipan hänger till att undersöka om personen kan lyfta  armarna i tio sekunder.

Sveriges Kommuner och landstings, SKL,  uppger nu att mer än hälften av svenska folket känner till  AKUT-begreppet jämfört med 15 procent innan kampanjen drog igång.

–  Vi är otroligt stolta och glada över priset. Vi fick priset i hård  konkurrens med andra strokekampanjer över hela världen, mycket tack vara  att vi kunde visa på en verklig effekt, säger Noemi Katzenberg-Berger,  projektledare för Nationella strokekampanjen i en kommentar.

Kampanjen har  bestått av tv-reklam, pr och specialinriktade dr-satsningar gentemot företag och idrottsrörelsen.

Uppemot 180 000 personer har också genomfört ett digitalt AKUT-test.

SKL  uppger att över 100 personer har räddats till ett självständigt liv på  grund av AKUT-kampanjen, vilket i sin tur har lett till att samhällets  kostnader har sjunkit med 85 miljoner kronor. Något som kan jämföras med att 50 miljoner kronor investerades i kampanjen under hela  perioden.

Priset delades ut vid kongressen i Istanbul.

Här kan du göra testet.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

StarcomDigitasSKL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.