Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 september 2013, 07:14
Holländska flygbolaget KLM Royal Dutch Airlines introducerar en lösning för ett skrädddarsytt resande – ”MY DREAM CATCHER”. Tjänsten använder data från 12 globala tjänster – alltifrån Trip Advisor, Yelp.com och Muselia till Facebook, Google och Youtube. Den svenska digitala byrån Britny ligger bakom tjänsten.
KLM Royal Dutch Airlines, vilken är en del av AIR France KLM, hävdar att flygbolaget är först i världen med att sjösätta en sådan tjänst.
Den svenska digitala byrån Britny har utvecklat tjänsten åt flygjätten.
Rent praktiskt fungerar tjänsten så att man skriver in en destination och väljer en tidpunkt i en kalender. Därefter låter man tjänsten ”popularisera” sökningen med alltifrån väderprognoser och olika events till betyg på barer, restauranger och kulturella evenemang.
Användaren klickar därefter på sina favoriter och tjänsten lägger upp dessa via en personlig karta, vilken kan exporteras till den smarta telefonen, tryckas ut och även dela med sina vänner.
– Vad som gör vår sociala produkt riktigt unik är att vi för första gången kan erbjuda våra resenärer en omfattande bild av deras valda destination som är både ärlig och inspirerande, säger Lionel Lassalle, Social Media & Co-Branding vid Air France KLM Norra Europa, i en kommentar.
Han menar att genom att erbjuder resenärerna realtidsinformation som egentligen endast lokalbefolkningen känner till så tar man integrationen av sociala medier i kärnverksamheten ytterligare ”ett steg”.
”MY DREAM CATCHER” kan prövas här.
Karl-Johan Byttner