Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenska byråerna om framtiden för Cannes Lions

Publicerad: 27 Juni 2017, 10:52

Foto: Yasmine Winberg

Hur ska världens mest prestigefyllda reklamtävling fortsätta vara relevant? Resumé tog ett snack med tre svenska reklamprofiler om de framtida utmaningarna för Cannes Lions.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017Åkestam HolstDDBMagnus JakobssonCannes LionsReklamOlle Langseth

– Cannes har blivit jävligt urvattnat.

De hårda orden kommer från den tvåfaldige Grand Prix-vinnaren och Paradisetgrundaren Joakim Jonasson. Och han är inte den enda som funderar över framtiden för den 63-åriga reklamtävlingen.

En av snackisarna från årets upplaga blev självklart Publicis Groupes beslut att inför nästa år avstå alla former av tävlingar för byrågruppens medlemmar. Inklusive Cannes Lions. Anledningen till beslutet sägs vara att Publicis vd Arthur Sadoun istället vill lägga pengarna på utvecklingen av en AI-programvara.

WPP:s vd Sir Martin Sorrell vädrade tanken om att flytta festivalen till New York och Cannes Lions själva har tillsatt en kommitté som ska utreda framtiden för gamla evenemanget. Även andra har funderat över utvecklingen för veckan.

– När det en gång var en elittävling har det förvandlats till en allmänhetens åktur, menar Jonasson som inte tävlat i Cannes sedan 2001 då han mottog sitt andra Grand Prix.

– Många tycker säkert jag är dryg när jag säger så men jag har inte något principiellt motstånd mot festivalen i sig utan mot fenomenet kring tävlingar. Det är alldeles för många tävlingar både nationellt och internationellt, större byråer har ju till och med ett par personer heltidsanställda bara för att sköta tävlingarna. Då har det gått för långt, berättar Jonason som idag driver byrån New Ad Agency.

Jonasson hyllar samtidigt Publicis Groupes beslut att skippa tävlingarna och hoppas att beslutet leder till en bredare debatt om tävlingar inom branschen.

– Det är ett modigt beslut men när man ser att det kostar dem 200 miljoner i tävlingsavgifter förstår jag att man kan få bättre resultat genom att lägga dem på något annat. Det behövs att någon sätter ned klackarna ordentligt och vågar säga att kejsaren inte har några kläder. Då räcker det heller inte med någon liten byrå utan det krävs en aktör som Publicis. Vi får se om de vågar hålla fast vid det.

Samtidigt som han riktar kritik mot Cannes Lions ökade omfattning förstår han betydelsen av vad ett lejon kan innebära för unga kreatörer.

– Internationellt jobbar man ju mer för sig själv snarare än en byrå och då är det så klart viktigt att ha någonting att visa upp.

Olle Langseth, creative director på DDB, anser att tävlingen i sig fortfarande fyller en viktig funktion som inspirationskälla och manifestation av kreativ reklam men upplever samtidigt att det finns problem med bland annat anmälningsavgifterna.

– För de stora och ledande byråerna har det fram till nu varit en hanterbar kostnad, men jag vet att det förhindrar mindre byråer och andra kreativa verksamheter från att delta i tävlingen. I en tid när man kan ifrågasätta om det är de traditionella reklambyråerna som kommer definiera hur framtidens mest kreativa idéer kommer te sig, är detta ett problem. Cannes måste göra det möjligt för fler att delta, tävlingen måste demokratiseras om den inte ska bli en marginaliserad företeelse, en irrelevant mässa för glömda konstarter, förklarar han och menar på att de ökade kostnaderna innebär att vd:ar prioriteras framför kreatörer vilka tidigare var de som främst åkte på festivalen.

– Svenska byråer är fortfarande rätt bra på att skicka kreatörer till Cannes, men ser man till festivalen som helhet är det rätt ovanligt att träffa på folk med händerna nere i det dagliga idéarbetet. Även här måste det göras möjligt för dem som på riktigt jobbar med kommunikation och idéer att ta del av festivalen, inte bara deras chefer.

Langseth pekar också på den luxuösa inramningen och den mångfaldsbrist som råder under festivalen. Något som även Refinery29 uppmärksammat i en rapport tidigare i veckan.

– Flera av de med en annan bakgrund än den vita medelklass som branschen mestadels består av, har vittnat om hur svårt det är att passa in och lära sig koderna. Utifrån detta perspektiv främstår inramningen Cannes Lions som evenemang betraktat närmast som ett skämt. Ferraris, designerbutiker och terrasser bevakade av säkerhetsvakter blir klichéartade symboler för gammaldags, identitetslös lyx. Det är nog få unga kreativa människor som känner sig särskilt lockade av den inramningen. Men då Cannes har blivit lite av den europeiska motsvarigheten till Las Vegas är det svårt att se hur detta skulle kunna förändras. Att göra om arrangemanget i grunden och flytta det till en annan plats låter i min värld därför som något uppfriskande.

Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst, är inte lika kritisk mot veckan. Även om han tycker att köerna till föreläsningarna kan vara lite väl långa.

– Föreläsningar och föreläsare är ofta mycket bra. Dock tycker jag att föreläsningar som sponsras av diverse bolag kan kännas onödigt stiffa ibland. Jag menar, det är i grunden ingen som bryr sig om ASAP Rockys dator har Dells processor eller inte. Man är där för att lyssna på föreläsaren. Punkt. Där kanske man skulle kunna tagga ner säljet en aning.

Jakobsson menar vidare att tävlingen fortfarande håller hög kvalitet och att det minskade antalet jurymedlemmar fört med sig en förbättring.

– Tillsammans med engelska D&AD är det fortfarande det finaste priset man kan vinna inom denna värld. Det är otroligt svårt att vinna, menar han.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.