Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska byråerna som kan vinna i Eurobest

Publicerad: 2 december 2018, 23:07

När nomineringarna till Eurobest 2018 är släppta står det klart att Forsman & Bodenfors har flest vinstchanser. Kampanjen med flest nomineringar är Abby Priests "The Lost typographys of Bauhaus" för Adobe.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerEurobestReklam

Totalt knep Sverige 39 av de nomineringar som tillkännagavs i fredags. Med elva rader på shortlist är Forsman & Bodenfors den svenska byrå som har flest chanser till triumf nr vinnarna avslöjas den 13 december i London där Grand Prix och guld delas ut.

Sverige är det nordiska land som har flest nomineringar, men är samtidigt helt utan bidrag i flera kategorier som creative data, media och innovation. Det är alltjämt i hantverkskategorierna som de svenska byråerna har flest bidrag som uppmärksammas i Eurobest inte minst i filmhantverk.

Forsman & Bodenfors 11 nomineringar
• Uber/"Boxes" (3) Digital (social video) Film Craft (product design/art direction) (use of adapted music)
• Volvo Construction and Equipment (2) "Pump it up" Entertainment (online) Film (b2b)
•Volvo Cars/"Things"(4) Film craft (direct), (cinematorgraphy) (editing) (use of adapted music)
• Oatly "London Takeover" Outdoor
• Västtrafik "Traffic Folding Ad" (Print & Outdoor Craft)

Åkestam Holst 9 nomineringar
• EuroPride/"The Voice of change" (4) Audio (non-profit), (best use of radio), Entertainment (audio), Glass
• Reporters without borders /"Billboards beyond borders" (2) Brand experience (non-profit) (Use of social)
• Ikea "Making out" Film (Retail) "Don't sup away" Print and outdoor craft (copywriting)
• Spendrups/Norrlands Guld "The social beer" Mobile

Abby Priest (6)
• Adobe/"The lost typography of Bauhaus" (6) Brand Experience (customer acquisition and retention) Design (typography) Digital (B2B), Direct (B2B) (Acquisition and retention), (PR)

HiQ (2)
• Lego/"Mini chef family restaurant" Brand Experience "Tech-led brand experience) Digital craft (Innovative use of technology)

Wenderfalck (2)
Samsung/"Unspoil me" (PR) Use of digital in a PR Campaign
Samsung/"Unspoil me" (PR) Consumer Durables

NORD DDB (2)
• Klarna/"Smooth" Design (Rebrand)
• Björn Borg /Chase the exerhighs"(Integrated)

Acne/Ikea/”Ikea me & we” Film Craft (use of adapted music)
Prime/Visit Sweden/”The cabin cure” (Brand Experience) Installations
Goodbye Kansas studios/Starbreeze/”Overkill’s the walking dead grant” Film craft (animation)
M&C Saatchi/Com Hem/”Above & Beyond) Film craft (Visual effects)
Burson Cohn&Wolfe Carlsberg/”Purest” (PR)
Open Studio Stockholm/Dear tea society "Dear tea society" Design
Dva Stockholm/ Audi "Audi Quatro Coaster" Digital Craft

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerEurobestReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.