Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenska byråerna som prisades i Clio Awards

Publicerad: 29 September 2016, 07:44

Sverige kammade hem flera priser när Clio Awards gick av stapeln. Ingos succékampanj "The Swedish number" fortsätter att skörda framgångar.


Ämnen i artikeln:

ReklamtävlingThe Swedish NumberIngoClio Awards

I går hölls den klassiska reklamtävlingen Clio Awards i New York. Mest framgångsrika blev Ingo med två Grand Clio – som räknas som tävlingens finaste pris – för kampanjen "The Swedish number" för Svenska Turistföreningen.

Vinsterna  kom denna gång i kategorierna "Direct" och "Innovation". Totalt delades elva Grand Clio ut.

Byrån fortsätter alltså på sin framgång som påbörjades i Cannes Lions, där byrån vann totalt 20 Lejon – 13 för Svenska Numret, och 7 för LeBon.

– Detta är såklart jätteroligt att vinna 2 stycken av Clios finaste pris, och lite tråkigt att inte vara där för utdelningen men vi har helt enkelt för mycket att göra. Återigen vinner vi med två kampanjer, och båda har dessutom varit extremt framgångsrika för våra uppdragsgivare. Precis som det ska vara, säger Björn Ståhl executive creative director på Ingo.

Ingo kunde även plocka hem ett guld för kampanjen "Le Bon" för Lidl och ett brons för "The Swedish number".

Andra svenska byråer har också klarat sig bra i tävlingen. Forsman & Bodenfors vann två guld och två silver för "Slow Down GPS" och "Look who is driving".

Åkestam och Holst vann brons för "Broadcast without boarders".

Clio har delats ut sedan 1959 och tillhör en av de stora globala reklamtävlingarna, tillsammans med Cannes Lions, D&AD, One Show och London International Awards (LIA). Mindre än 1 procent av inskickade bidrag belönas med Guld och bara om juryn tycker att det är motiverat delas Grand Clio ut. Utdelningen hölls på Natural History Museum i Central Park, New York.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.