Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 23 juni 2009, 07:39
Svenska FN-förbundet vill engagera ungdomar i de av FN uppställda Millenniemålen. Resultatet blev kampanjen ”Dumpa en strumpa” som nästa helg intar Hultsfredsfestivalen.
Ämnen i artikeln:
TracksterMålet i kampanjen är att engagera Sveriges ungdomar i ålder 17-22 år i ett upprop för de av FN uppställda Millenniemålen om att utrota den extrema fattigdomen och hungern. Bakom satsningen står Svenska FN-förbundet och kommunikationsbyrån Trackster.
Enligt FN-förbundet var det viktigt att möta ungdomarna i deras naturliga miljö. Trackster föreslog Hultsfredsfestivalen.
Annika Nilsson, projektledare på Trackster, berättar om kampanjen.
– Det är en oerhört kritisk målgrupp, de har stort miljöengagemang, mycket reklamkritiska och är väldigt påpassade av alla. Det vill säga alla vill börja påverka dem nu för att sedan fånga dem ”för resten av livet”.
I kampanjen ska ungdomarna byta sin egen strumpa mot en blå FN-strumpa. På strumpan fäster de sedan en lapp med det projekt som de brinner mest för och hänger upp strumpan på en lina som löper över festivalområdet. Målet är 10 000 strumpor.
– När festivalen är slut samlas alla upphängda strumpor in och skickas till Fredrik Reinfeldt tillsammans med en skriftlig uppmaning: ”Sverige måste göra sitt för att utrota fattigdomen och hungern innan år 2015”.
Byrå: Trackster
Arbetsgrupp: Annika Nilsson planner och projektledare, Petter Hvid planner, Niklas Synning copy, Kristina Larsson ad, Jens Carlander original
Linda Fagerlind
Ämnen i artikeln:
Trackster