Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska folket kan tända virtuella ljus under allhelgona

Publicerad: 29 oktober 2014, 16:26

Drygt hälften av svenskarna besöker en grav för att tända ett ljus under allhelgona-helgen. Nu går Svenska Kyrkan ut i en kampanj där man kopplar samman den fysiska världen med den digitala och låter besökarna tända virtuella ljus som sedan tänds i verkligheten.


Ämnen i artikeln:

Svenska Kyrkan

– Att tända ett ljus är för många ett sätt att uttrycka det som inte kan sägas med ord, genom den här kampanjen manifesterar vi just detta och ger fler en chans att uttrycka sorg, längtan eller hopp, säger Mattias Nihlgård, chef för kommunikationsutveckling på Svenska Kyrkan i en kommentar.

Projektet rör fyra kyrkogårdar i landet – Kreamtoriekyrkogården i Helsingborg, Frösöns kyrkogård utanför Österdsund, Ruds kyrkogård i Karlstad och kyrkogården vid Hedvig Eleonoras kyrka i Stockholm.

Rent praktiskt går det hela till så att man skapar ljusinstallationer genom att klä stora träd med hundratals LED-lampor.

Lamporna tänds och slocknar när en besökare tänder ett digitalt ljus på Svenska Kyrkans bönewebb.

Besökaren får därefter med hjälp av en webbkamera vid trädet se när just deras ljus tänds.

Svenska kyrkans bönewebb introducerades år 2009 och erbjuder besökarna två tjänster – att skriva en bön eller tända ett digitalt ljus – men än så länge har man alltså endast kunnat  tända ljus i den virtuella världen.

– Med bönewebben och ljuständningsfunktionen skapar vi en ny möjlighet för en stunds eftertanke, andakt och närhet. För oss som kyrka är det spännande att befinna sig kommunikativt mitt i gränslandet mellan det andliga och världsliga och mellan det digitala och reellla, säger Mattias Nihlgård i en kommentar.

Så sent som i mitten av oktober hade Bönewebben registrerat 80 000 publicerade böner och fler än 38 000 tända ljus.

Arbetsgrupp:
Starcom
Joakim Kempff Projektledare
Pia Högfeldt, Produktionsledare
Henrik Eriksson, Copy
Magnus Enqvist, AD
Jessica Svensson, Digital Specialist
Maria Sedlenieks, Research ansvarig

Story by Machine
Adam Wittsell, Creative Director
Tommie Nordholm, Projektledare
Ellen Sundh, Teknisk projektledare
Carl--‐Johan Rosén, Programmering
Peter Schröder, Produktionsledare
Kalle Josephsson, Produktionsledare

Prat PR
Ebba Häryd, kundansvarig pr-konsult
Elin Eriksson, pr-konsult
Johan Axelsson, pr-assistent

PhosWorks
Patric Thulin, CD
Niklas Wiil, UX/AD
Christian Rick, UX/Teknisk projektledare
Jonas Kaas, UX/Front end
Christian Axelsson, Back end
Victoria Leclér, Projektledare

Film
Kristian Bengtsson

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Svenska Kyrkan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.