Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska folket mest kritiskt till reklam

Publicerad: 1 april 2010, 12:49

80 procent av befolkningen i 50-talet länder tror att reklam ger fler jobb, 72 procent att den ger ekonomisk tilläxt och 68 procent att den stimulerar konkurrensen. Svenskarna är dock mest skeptiska av alla. Det visar en undersökning från Nielsen Online, som skett på uppdrag av World Federation of Advertisers, WFA.


Undersökningen genomfördes förra året och omfattar 25 000 personer. Målet är att kartlägga konsumenters inställning till reklam.

Rapporten visar att en majoritet av  de tillfrågade anser att reklam har en nyckelroll för ekonomin. Till exempel anser en majoritet att reklam ökar värdet för konsumenten. Genom att företag får möjlighet att differentiera sig stimuleras ökad konkurrens, lägre priser och kvalitet.

Reklam ger också möjlighet för företag att berätta om vilka produkter de erbjuder och på så sätt tillgodose olika smaker och behov.

Ett tredje exempel på reklamens mervärde har att göra med att det finns ett samband mellan investeringsnivåer i reklam och BNP-tillväxt.

Samtidigt visar undersökningen på stora regionala skillnader. Bland annat framgår att européer är mer skeptiska till reklam än exempelvis folk som bor i Latinamerika, Stillahavsregionen eller Nordamerika.

Till exempel höll endast hälften av konsumenterna i Europa med om att reklam är en användbar källa för information, medan motsvarande siffra för Latinamerika var 81 procent, 75 procent i Stillahavsregionen och 71 procent i Nordamerika.
Rapporten finns att hämta på: http://www.wfanet.org/valueofadvertising/

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.