Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenska Gillette skäggigare än i USA

Publicerad: 26 Februari 2013, 16:44

Gilettes amerikanska sajt.

Foto: Skärmdump.

I Sverige går Gillettes kampanjer för skägg bra. Men för den amerikanska marknaden tar rakproduktsmärket det hela ett steg längre, med videor som ska få män att raka sig både här och där.


Ämnen i artikeln:

Gillette

Fokus på Gillettes hemsida för den amerikanska marknaden verkar skilja
sig en del från den svenska versionen: Amerikanska Gillette satsar på slätrakat, gärna även när det gäller kroppen, medan man i Sverige fokuserar på ansiktet och satsar på skägg.

Gillettes amerikanska version innehåller också en guide för ansiktet, men även guider för resten av kroppen. I videon som ska få män att raka sina armhålor står en kille endast iförd en handduk som höftskynke, och i bakgrunden står en påklädd tjej, redo med piska i ena handen och smekandes en sadelknapp med den andra.

På Gillettes amerikanska hemsida får man veta att 85 procent av kvinnorna föredrar en len och rakad man, något vi inte får veta något om på den svenska hemsidan.

Gillette Sverige ger exempel på olika skäggstilar, och endast ansiktsrakning tas upp som angreppsområde. Exempel "Lämna hakan och runt läpparna till senare under rakningen."

Även på Facebook och kan man se en skillnad av fokus.

Skärmdumpar från Gillettes Facebook.

Skärmdumpar Gillettes Facebooksidor.


Peter Wallentin
, kommunikationschef för Gillette i Norden, menar att det finns ett otroligt intresse för skägg bland svenska män.
– Vi lyfter fram ansiktsbehåring som trend i Sverige och skägg är ett stort samtalsämne bland svenska män. Det finns ett otroligt intresse för skägg, så vi har lagt vårat fokus på det.

Peter Wallentin berättar också att de fått frågor om trender kring kroppsrakning från andra delar av världen, även om "bodyshaving" inte fått lika stort genomslag i Sverige ännu.
– Jag skulle inte bli förvånad om svenska män blir mer intresserade av det i framtiden. Vem skulle tro att skäggtrenden skulle bli så stor, med så stora skägg?

Attt det är så populärt med skägg på nordligare breddgrader kan möjligen ha sin förklaring.
– Kylan kan möjligtvis vara en bidragande orsak till att skägg är populärt här uppe i norden, avslutar Peter Wallentin med ett skratt.


Några slogans från Gillettes amerikanska hemsida...

Why to shave the...
Groin: "Trees look taller when there's no underbrush"
Head: "If your grass is patchy mow the lawn"
Armpits: "An empty stable smells better than a full one"

Linda Myrin

Ämnen i artikeln:

Gillette

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.