Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska guldjublet i New York

Publicerad: 7 maj 2013, 14:04

Från vänster: John Lagerqvist och Mårten Knutsson, bägge creative directors på Family Business, jublar i New York.

Den tunga internationella designtävlingen One Show är avgjord. Ramblin´ Brands, som drivs av svenskar i Hong-Kong vinner två guld för Smile Makers Vibrators, Family Business ett guld och ett silver för sin Unique Absolut-kampanj och BVD ett silver för Beckers Scotte Packaging.


Ämnen i artikeln:

Mårten KnutssonFamily BusinessOne Show

Den världsberömda designtävlingen One Show är avgjord. Tävlingen hade 274 vinnare från 28 länder – 4 000 bidrag lämnades in. Svenskarna hade stora framgångar.

Allra mest framgångsrikt av svenskarna var Hong-Kong-bolaget Ramblin  Brands, vilket drivs av Mattias Hulting, Jonas Palm och Peder  Wikström. Byrån vann två guld för designen med Smilemakers  Vibrators. Ett inom kategorin Package Design – Product Line, ett inom  kategorin Product Design.

Family Business gick heller inte lottlösa ur striden precis.  Byrån  vann dels ett guld inom kategorin Package Design för Absolut Unique,  dels ett silver inom kategorin Collateral Design – P.O.P & In-Store –  Single.

Absolut Unique-projektet, som vann Guldägg nyligen, gick ut på att omprogrammera robotarna i fabriken i Västergötland och låta robotarna måla fyra miljoner helt unika flaskor.
– Jag tycker att det känns fantastiskt. Det är ju den enda tävlingen där all design från ett helt år tävlar med varandra, säger Mårten Knutsson, cd på Family Business.

Byrån har arbetat med Absolut Vodka i tolv år och Mårten Knutsson förklarar hur Absolut Unique-projektet har påverkat försäljningen:
– Det fina med Absolut Unique är att det är design som inte bara ser bra ut, utan också säljer. Konsumenter över hela världen har stått och valt mellan 100 Absolut-flaskor, istället för mellan 100 vodkamärken. Det är precis den situationen man vill vara i, på en överfull marknad, säger han.

BVD vann silver inom kategorin Package Design – Product Line för Beckers Scotte Packaging åt kunden Tikkurila.

Men Family Business har också vunnit ett brons och ett Merit i New York Festivals samt ett brons i Clio.
– Roligt att de amerikanska juryerna följer i Guldäggsjuryns fotspår, förstås. För att inte tala om Eurobest, Epica och Spinn, där vi också tidigare vunnit guld, säger Mårten Knutsson.

Han tycker ändå att ett guld i One Show smäller högre än det mesta – han har tidigare endast vunnit brons i tävlingen:
– Det är den där tävlingen man drömde om att vinna redan som liten reklamkille i mitten av nittiotalet, säger Mårten Knutsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.