Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska klädmärket slutar retuschera sina modeller

Publicerad: 12 juli 2017, 06:43

Det svenska klädmärket House of Dagmar tar ställning och väljer att sluta retuschera sina modeller.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklamkampanjReklam

I samband med höstkollektionen 2017 är det premiär för det svenska klädmärket House of Dagmars nya linje där några retuscherade modeller inte kommer att synas i företagets marknadsföring framöver.

Klädmärket meddelade beslutet i ett pressmeddelande under tisdagen.

"Genom att visa modeller vars utseenden inte har redigerats vill företaget motarbeta osunda ideal och ge självförtroende", skriver House of Dagmar och fortsätter:

"Vill visa variation"

Enligt Kristina Tjäder, creative director för klädvarumärket, vill företaget plan att kunna visa upp fler olika sorters utseenden, för att på så sätt skapa en nya ideal.
Ideal som inte behöver kretsa kring "en kropp utan minsta skavank", säger hon i pressmeddelandet.

– Det är inte realistiskt, i stället vill vi visa en variation av fantastiska kvinnor som är naturligt vackra och som inte har blivit retuscherade, säger Kristina Tjäder.

Som varumärke drivs House of  Dagmar av syftet att stärka kvinnor.

– Vi kände att vi gör motsatsen till det genom att producera bildmaterial som inte visar verkligheten, säger Kristina Tjäder.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.