Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska kommunikationsprofiler analyserar valnatten

Publicerad: 7 november 2012, 07:53

Bo Krogvig, Jessica Bjurström och Fredrik Andersson.

Foto: Resumé/Pressbild/Resumé.

Springtimes konsult Bo Krogvig, Komms vd Jessica Bjurström och Prime Pr:s internationellt ansvarige Fredrik Andersson har alla varit på plats i USA under valnatten. För Resumé berättar de om sina intryck och analyser av valnatten.


Ämnen i artikeln:

Fredrik AnderssonAmerikanska presidentvalet 2012Jessica Bjurström

I natt avgjordes som bekant det amerikanska presidentvalet med Barack  Obama som slutsegrare. Detta efter att i månader ha kampanjat för  miljader kronor mot Mitt Romney, som har lagt lika mycket han.

Resumé frågade tre profiler från svenska kommunikationsbranschen som är på plats i USA om deras intryck och analys av valnatten.

Bo Krogvig, kampanjgeneral för Socialdemokraterna i riksdagsvalet 2010  och numera konsult på pr-byrån Springtime, är i Denver, Colorado.

– Det har varit en god stämning och ett fantastiskt fokus på uppgiften att vinna, säger han till Resumé.

Vad är ditt intryck av valkampanjerna?
– Mycket professionella. Inget nytt i kampanjerna. Den tekniska  revolutionen från 2008 har inte breddats. Obamas kampanj har under lång  tid koncentrerats till de stater man behövde vinna. Det har betalat sig.

Vad är din analys av valresultatet?
– De amerikanska väljarna vill ha större sammanhållning. Men valrörelsen  speglar en ökad polarisering mellan stater, mellan grupper och mellan  områden.

Vad kommer valutgången ha för betydelse tror du?
– Obama och kongressen måste närma sig varandra och börja göra politik  som lyfter ekonomin och sänker arbetslösheten. Kanske något för Europa?

Jessica Bjurström, Sveriges kommunikationsbyråers vd, har rest runt i USA de senaste dagarna och följt kampanjerna.

– I morse reste vi från Virginia till Washington. De senaste dagarna  har vi varit i Bristow för Obamas rally med förband Clinton och så i går  i Fairfax på Romneys rally där Mrs Ann Romney introducerade sin man.  Men i dag har jag spenderat dagen i Washington DC och på Svenska  Ambassaden där vi bland annat just har pratat om reklaminsatserna och  kommunikationen under det här valet.

När Jessica Bjurström besökte Obamas rally skanderade publiken: "Four  more years, four more years!" Medan man på på Romneys travesterade: "One  more day, one more day!"

– Republikanerna har hela tiden dunkat in frågan: vad har egentligen hänt  under de här fyra åren? Ekonomin är sämre än någonsin - Obama-care  kommer sänka Amerikas småföretagare!

Hon menar att valkampanjen 2012 har innehållit mycket "negativ reklam"  som ska avslöja svagheter eller dra ned brallorna på motståndaren  snarare än att ge egna vallöften.

– Här på ambassaden talar man om  tv-kanalernas fokusgrupper som fått gradera debatterna. Och just vid de  tillfällen där någon av kandidaterna talat ned den andre har tittarna  givit ett dåligt betyg. Man gillar inte att se sin kandidat snacka skit  om den andre. Men med rekordhöga mediabudgetar för tv genom bland andra "superpacksen" har USA aldrig upplevt mer reklam än vid detta val och  det ska bli intressant att se hur analysen för kommunikationen kommer  att se ut.  

Vad är din analys av valresultatet?
–  Prognosen har varit enormt jämn de senaste månaderna där de så  kallade swingstaterna har fått mycket uppmärksamhet. Bland andra har ju  Virginia varit en viktig stat att vinna i, vilket kanske var ett av  skälen till att Obama adresserade statens många veteransoldater med  löfte om bättre tider...

– Kampanjpausen på ett par dagar med stormen "Sandy" där  presidenten fick vara just president sägs också vara en av orsakerna  till Obamas framgång den senaste veckan. Obamas insats för bilindustrin i  Chicago bidrog förstås till framgången i den staten.

Vad kommer valutgången ha för betydelse tror du?
– Tja, även om Obama har fått förtroende igen och stora  demokratiska löften skulle kunna infrias försvåras exekutionen förstås  av handlingsutrymmet i kongressen. Men riktningen att det amerikanska  folket återigen valt någon som pratar om vård och och utbildning för  alla måste ju lovordas.

Fredrik Andersson, partner och internationellt ansvarig på Prime PR, har  varit i swingstaten Virginia och sedan på House of Sweden i Washington  DC.

– Stämningen har varit intensiv och förebådat ett mycket jämnt resultat. Det har varit mycket kul och lyckat.

Vad har du för intryck av valkampanjerna?
– Obama-kampanjens långsiktighet och grundarbete i swingstaterna har  varit den vinnande faktorn. Mycket imponerande! Obamas ambition att vara  en stor ledare har fått livsluft. Kanske bevisar han det den andra  mandatperioden. Romney lyckades komma otroligt nära att vinna och utmana  en sittande president, vilket är imponerande.

Vad är din analys av valresultatet?
– USA är ett delat land. Verklighetsbilderna är totalt olika.  Republikanerna stärker sin plattform i representanthuset och dödläget  mellan Vita huset och kongressen kommer bli den stora utmaningen.

Vad kommer valutgången ha för betydelse tror du?
– Omvalet av Obama sänder en viktig signal till omvärlden. Status quo  och stabilitet är i fokus. Valutgången betyder inga förändringar och  maktbalansen garanterar status quo. Oavsett man vill det eller ej.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.