Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenska kreatörerna bakom Googles stora telefonlansering

Publicerad: 13 Oktober 2016, 09:08

Tobias Lindborg och Felix Karlsson på Droga5.

Foto: Robert Öhman

Felix Karlsson och Tobias Lindborg på Droga5 har varit med och tagit fram kampanjen till den nya telefonen Pixel.


Ämnen i artikeln:

Droga5ReklamfilmGoogle

Googles nya telefon Pixel är en av de mest hajpade lanseringarna för tillfället. Nyligen släpptes filmen "Life by you, phone by Google" för att bygga upp intresset och förklara kopplingen mellan Googles historia och den nya produkten. Detta genom att förvandla det ikoniska sökfältet till formen av en smartphone.

Byrån som jobbar med lanseringen är Droga5 i New York, och i arbetsgruppen finns de båda svenskarna Felix Karlsson och Tobias Lindborg. Efter mindre än ett år har de alltså fått förtroendet att jobba med en av Droga5:s mest namnkunniga uppdragsgivare.

LÄS MER: De lever reklamdrömmen på Manhattan

I mejlsvar till Resumé berättar de om arbetet bakom kampanjen.

När började arbetet med lanseringen?
– Vi började jobba med Google i början av maj och fortsatte hela vägen fram till lanseringen den här månaden. Det har varit några väldigt intensiva månader.

Vad var utgångspunkten i budskapet?
– Själva utgångspunkten grundar sig i den relation som människor redan har till Google. Vi har alla frågat Google om hjälp och svar, de har hjälpt oss att prata med vänner på andra sidan jorden och hitta nya platser. Och nu ska Google, företaget som organiserat världens information, lägga all sin uppmärksamhet på ett av våra viktigaste verktyg: telefonen. Något som ledde fram till vårt koncept: Vad som helst är möjligt med kraften av Google i din hand.

Hur är det att jobba kreativt med Google som varumärke?
– Att få jobba med att av världens starkaste varumärken har givetvis varit otroligt stort. Google har varit en väldigt bra kund att jobba med eftersom de, precis som Droga5, strävar efter att göra kommunikation utöver det vanliga.

Vad såg ni för effekter av takeovern på Snapchat?
– Vi har inte fått någon statistik från Snapchat ännu, men vi såg att många människor roade sig med både vår lens och filter, inte minst personer som bland annat DJ Khaled, Snoop Dogg och Zara Larsson. Personligen har vi även lärt oss att berätta historier på endast 7 sekunder vilket både har varit svårt och kul.

Hur dedikerat kommer ni att arbeta med Google det kommande halvåret?
– Vi kommer fortsätta vårt samarbete med Google över den kommande tiden, och vi har redan några spännande projekt på gång.

Se lanseringsfilmen här:

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Droga5ReklamfilmGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.