Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska kreditkortet har vinstchans i Cannes Lions

Publicerad: 4 juni 2019, 12:52

Johan Pihl och Mathias Wikström.

Det svenska fintech-bolaget Doconomy är grundat av reklamprofilerna Johan Pihl och Mathias Wikström. Bara ett år efter att bolaget grundades är deras kort DO Black nu nominerat i Cannes Lions innovationskategori.


Ämnen i artikeln:

ReklamCannes Lions 2019

Målet med Doconomy och kreditkortet DO Black är att minska de koldioxidutsläpp som sker genom kortköp. Varje produkt får ett värde baserat på hur mycket koldioxid den släpper ut. Istället för de sedvanliga bonusarna har DO Black istället en gräns som gör att det inte kan genomföra transaktioner som skulle göra ett alltför stort klimatavtryck. Kortet är släppt i samarbete Mastercard och gränserna är satta utifrån FN:s klimatkonvention UNFCC:s riktlinjer. Användare kan även avsätta pengar till koldioxidkompensation och investera i av FN klimatcertifierade fonder. Bolaget är grundat av de två innovations- och reklamprofilerna Mathias Wikström och Johan Pihl. Kommunikationen har byrån RBK hjälpt till med.

– För att få hållbar produktion och spårbarhet att bli en konkurrensfördel på riktigt så måste du få konsumenten att engagera sig. Du måste vända något på logiken och skapa ett incitament för att få kunders engagemang. Tanken kring klimatkrediten är nyckeln för att motivera båda parter till ökad medvetenhet och förändrat beteende. Det är en typ av "hållbarhetsvaluta" som möjliggör en fördjupad relation mellan varumärken och deras kunder, har Johan Pihl berättat för Resumé.

Nu nomineras satsningen i Cannes Lions innovationskategori. För Johan Pihls del innebär det att det är den tredje nomineringen i innovationskategorin på fyra år. Sedan tidigare har även Humanium och Ålandsindex (där även Mathias Wikström var inblandad) nominerats. De två sistnämnda kampanjerna belönades även med ett varsitt Grand Prix.

Läs berättelsen om hur Doconomy grundades här!

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamCannes Lions 2019

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.