Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Svenska Libresse-filmen hyllas av The Guardian

Publicerad: 18 April 2013, 12:07

Libresse-filmen ”Shout”, gjord av McCann-byrån Momentum och Social Clubs regissör Jesper Ericstam, hyllas internationellt. Brittiska The Guardian rankar den som en av veckans bästa reklamfilmer. – Det är jätteroligt, såklart, säger Jesper Ericstam.


Ämnen i artikeln:

LibresseMomentumSocial Club

Trots att det är en nordisk kampanj har filmen fått stor spridning internationellt. Kampanjen har inspirerats av Willy Wonkas "The golden ticket" i "Kalle och chokladfabriken". Bolaget gömmer ett antal "Pink tickets" i sina förpackningar. De som hittar en sådan har chansen att vinna en resa till New York. Dessutom kommer ett antal digitala biljetter att gömmas på olika platser.

Så här skriver The Guardian om filmen:

"The world is already well aware of the Scandinavian prowess for surprising endings thanks to the extraordinary boom in crime fiction from that corner of Europe and this commercial demonstrates that this penchant doesn't have to involve doom and gloom. As Lulu sings her breakthrough hit Shout, a variety of young women explode with joy after making a discovery while sitting on the toilet. They're obviously pregnant... or not pregnant. Aren't they?"

Tidningen verkar inte riktigt ha förstått poängen med "pink tickets" bland bindorna, men att filmen uppmärksammas på detta sätt är stort ändå.

–      Det är jätteroligt så klart, säger Jesper Ericstam som hyllar arbetsgruppen och kunden.

–      Redan när man fick manuset förstod man att man kunde ta i hur mycket som helst och att det ändå kändes naturligt. Det är en fantastisk grundidé, det är sällan man stöter på något sånt. Och kunden gav oss stort förtroende att ta i – de vågade bjuda på sig själva. Det är skönt med en kund som vågar släppa sargen i ett sånt segment där det annars är mycket klyschor.

Jesper Ericstam har fullt upp med nya projekt, såväl på hemmaplan som internationellt.  I Sverige har han nyligen jobbat med Ikeas nya sängfilm, och han gör även Radiotjänsts nya Tack-film.

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

LibresseMomentumSocial Club

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.