Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenska marknadschefer kommer att öka reklambudgeten nästa år

Publicerad: 25 Oktober 2016, 08:18

En färsk undersökning bland Sveriges marknadschefer visar att 41 procent av de tillfrågade kommer att öka sin budget för marknadsföring för 2017. Samtidigt är det färre företag, cirka 12 procent (14), som minskar sin budget jämfört med föregående års resultat i undersökningen.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarMarknadschefsindexMarknadschef

Totalt sett, visar årets undersökning starka siffror när det gäller hur företag planerar sina investeringar inför året som kommer. Cirka 41 procent (40) av bolagen kommer att öka sina investeringar, vilket är nära 3,5 gånger så många mot de cirka 12 procent (14), som istället kommer att minska budgeten. Resten av bolagen, cirka 47 procent (46), lämnar marknadsbudgeten oförändrad.

– En intressant förändring vi kan se jämfört med för ett år sedan är att storbolagen, som omsätter över en miljard SEK, drar en aning i handbromsen. Det är 30 procent som planerar att öka sina investeringar mot 52 procent förra året, samtidigt som en större andel storbolag, 23 procent (8), planerar att minska. Å andra sidan är det i år en större andel av de mindre bolagen, med en omsättning under en miljard SEK, som istället planerar att öka sin marknadsbudget och en mindre andel som planerar att minska budgeten, säger Ulf Vanselius vd på Pyramid Communications som ligger bakom undersökningen i ett pressmeddelande.

Svenskt Marknadsföringsindex kompletterar nätverket Marknadschefernas övriga utbud som även består av ett aktivt nätverk, tidningen Marknadscheferna, kunskapskanalen MCPLAY, kurser och rekrytering.

– Vårt mål med denna undersökning är att ge våra medlemmar och andra en indikation på hur trenden ser ut inom marknadsföringsområdet, och att det förhoppningsvis fungerar som ett stöd i beslutsfattandet, säger PeO Axelsson, vd för Marknadscheferna i ett uttalande.

FAKTA/Marknadscheferna
Bakom undersökningen står nätverket Marknadscheferna tillsammans med kommunikationsbyrån Pyramid Communication.

Respondenterna kommer från de 3900 medlemmarna i nätverket Marknadscheferna, verksamma i bolag som omsätter mer än 10 miljoner kronor, Undersökningen ägde rum under september och halva oktober och 319 (282) svar skickades in av beslutsfattare inom marknadsföring i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.