Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska modedockor reklamsuccé i Norge

Publicerad: 22 november 2012, 09:59

Modedockorna i Oslos skyltfönster flyr till stilsäkra outfits i modestaden Stockholm. Det är budskapet i en ny reklamfilm från VisitSweden och Stockholm Visitors Board som ska marknadsföra Stockholm lagom till julhandeln och som redan har blivit en succé.


I Norge anses det allmänt att modetrender når Stockholm före Oslo, och  därför satsar VisitSweden och Stockholm Visitors Board på en  shoppingkampanj för att locka modeintresserade Oslobor till Stockholm  inför jul.

Den kända norska modefotografen Marie Kristiansen har regisserat en  reklamfilm som nu sprids på Youtube både i Norge och andra länder,  hittills med cirka 150 000 visningar. Den har nu blivit en stor snackis i norska modekretsar.

– Kampanjen är otraditionell sett med turistiska ögon, och jag tror att  det är vad som krävs för att få uppmärksamhet för en destination om man  har en begränsad budget. Vi behöver kommunicera annorlunda för att  sticka ut från våra närmaste konkurrenter om de norska  shopping-resenärerna, säger Sanna Gsson Johnsen, seniorprojektledare på  VisitSwedens Norgekontor I en kommentar.

Stockholm har årligen 250 000 norska övernattningar, vilket gör Norge  till en av de största utlandsmarknaderna för staden. Både VisitSweden  och Stockholm Visitors Board bedömer att det finns en stor potential att  få betydligt fler att besöka Stockholm även vintertid.

Därför har Stockholm Visitors Board initierat ett samarbete med några av Stockholms främsta shoppingaktörer: Biblioteksstan, Mood Stockholm, NK, PUB, Åhléns City och City i Samverkan.

Tillsammans med SAS och Radisson Blu är det dessa aktörer som står bakom  julshoppingkampanjen mellan 12 november och fram till jul.

Reklambyrå är Los & Co Oslo.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.