Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska musiktjänsten gör anti-Trump-kampanj

Publicerad: 26 mars 2019, 15:31

I den svenska musiktjänsten Tracklibs anti-Trump-kampanj står den klassiska låten "Impeach the president" i centrum.


Ämnen i artikeln:

ReklamDonald Trump

"Impeach the president" av Honey Drippers är en av världshistoriens 10 mest samplade låtar. Den klassiska låten, som har blivit samplad i mer än 700 gånger av bland andra av Nas, Dr. Dre och Janet Jackson, var från början en protestsång som blev till i kölvattnet av Watergate-skandalen.

På grund av den anti-Trump-rörelse som just nu finns i USA har låten blivit aktuell igen. Det har den svenska musiktjänsten Tracklib tagit fasta på genom att lansera en kampanj på samma namn, som uppmanar folk att "impeach the president", (typ "ställa presidenten inför rätta", reds. anm.).

Kampanjen bygger på en producent-tävling där den Grammy-vinnande producenten Drumma Boy agerar domare. Inom kampanjen ges publiken möjlighet att sampla och licensiera "Impeach the president" gratis genom Tracklib.

I filmen som lanserar kampanjen ses Tracklibs medlemmar inta New Yorks gator för att väcka uppmärksamhet kring tävlingen, bland annat med hjälp av en digital billboard-truck med frasen "Impeach the president".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamDonald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.