Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska Rebtel marknadsför sina tjänster med nakna kvinnor

Publicerad: 23 september 2015, 09:09

Bild från Rebtels event

Endast iförda kroppsfärg dansar fyra kvinnor nakna på Times Square i New York. Så marknadsför det svenska ip-telefonibolaget Rebtel sin ringkampanj till Indien under devisen “Rebtel gives you something to talk about.” Nu riktar Svensk Kvinnolobby skarp kritik mot kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Rebtel

Rebtel är näst störst i världen inom ip-telefoni och omsatte 600 miljoner under förra året. I förra veckan lät Rebtel fyra kvinnor framföra en dans i kroppsmålade "underkläder" på Times Square i New York för att marknadsföra obegränsade samtal till Indien. Dansen avslutades med att kvinnorna höll upp en skylt med Rebtels logga med budskapet "Gives you something to talk about #IndiaUnlimited."

I ett pressuttalande skriver Rebtel med stolthet om kampanjen. Bolaget uttrycker att de vill kliva utanför boxen och förskjuta gränser – genom att "dansa in i kontroverser genom att utmana Indiens kulturella normer."

– Rebtel är ett rebelliskt varumärke som vill ta risker och delta i konversationer som vi anser viktiga i dagens multikulturella värld. Times Square-eventet var ett intressant och lättsamt sätt för oss att nå ut till en traditionellt konservativ kultur och driva en debatt om gränserna i samhället, säger Varun Atrey, marknadschef för USA, till Breakit.

Enligt honom syftade tillställningen till att lyfta fram Rebtel-användare i Indien som "fria tänkare".

– De flesta företag försöker nå ut till invandrare genom ett stereotypt porträtterande. Vi är inte det sortens varumärke och vi tycker att det är ett uppfriskande sätt att göra människor medvetna om Rebtel, säger Varun Atrey till Breakit.

Svensk Kvinnolobby köper inte förklaringen.

– Detta är ett uppenbart exempel på sexistisk marknadsföring där kvinnors kroppar används för att dra till sig uppmärksamhet till ett företag eller en vara. Vi arbetar genom kampanjen Reklamera för att motverka reklam som denna då den utgör ett hinder för att uppnå jämställdhet, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby till Breakit.

Att kampanjen skulle vara ett sätt att kliva utanför boxen anser hon är ett hopplöst argument:
– Det finns inget nytänkande över den här sortens marknadsföring över huvudtaget, tvärtom är den förlegad.

Samtidigt hävdar Rebtels Varun Atrey att eventet är en del av en feministisk rörelse. Han refererar till en debatt som påbörjats i USA kring nakenhet.

– Rörelsen har sedan växt med kvinnor som protesterar topless i New York. Det är en stor debatt och folk antingen hatar det eller älskar det. Det du inte kan göra är att ignorera det, och för Rebtel som vill vara en del av samtalet, är det en fantastisk möjlighet, säger Varun Atrey till Breakit.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rebtel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.