fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska sminkkedjan slutar retuschera reklambilderna: ”Orealistiska ideal”

Publicerad: 16 februari 2023, 09:00

Även de influencers som samarbetar med Kicks förbjuds från att retuschera sina bilder.

Ämnen i artikeln:

NyheterKicks

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


En av Sveriges största smink- och skönhetskedjor, Kicks, har sedan årsskiftet slutat retuschera sina kampanjbilder. Förhoppningen från kedjan är att initiativet ska motverka orealistiska och osunda skönhetsideal. Inte heller de influencers som samarbetar med bolaget får längre retuschera sina bilder.

– Att vi väljer att sluta med retuschering av egenproducerat innehåll går helt i linje med vår varumärkesplattform More of You som är ett löfte om att vi ska vara inkluderande och att skönhet är för alla. Det ska också återspeglas i all vår kommunikation där vi vill inspirera alla till att hitta sina egna uttryck för skönhet och hylla det som gör oss unika. Att då ta fram bildmaterial som kommunicerar orealistiska skönhetsideal går helt emot vårt varumärkeslöfte och våra värderingar, säger Carola Lundell, CMO på Kicks Group.

2017 meddelade det svenska klädmärket House of Dagmar samma sak och 2020 följde den globala skönhetsjätten Olay i samma fotspår.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev