Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska spel anklagas för stöld

Publicerad: 19 november 2012, 10:30

Skärmdump från Svenska Spels reklam

(UPPDATERAD) Svenska Spels inhouseproduktioner för satsningen Svea stöter på ny kritik. Lars Liljegren, ordförande i Svenska idrottsalliansen anklagar spelbolaget för idéstöld. Men Svenska spel tillbakavisar anklagelserna.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelLotteriinspektionen

I förra veckan rapporterade Resumé om tagline-krocken mellan Svenska Spel och Folksam. Spelbolaget hade använt budskapet "Mitt hjärta brinner för" när Folksam under en längre tid hade använt sig av "Vad brinner ditt hjärta för". Svenska Spel tog senare bort sin tagline.

Projektet Svea går ut på att Sveriges idrottsföreningar får dela på 50 miljoner kronor när kunderna väljer vilka de får stötta.

I reklamen, som är producerad inhouse, figurerar hockeyikonen Peter Forsberg, fäktare, frisbeekastare, rugbyspelare och löpare.

Nu stöter satsningen och reklamen på kritik, rapporterar Svenska Dagbladet. I april presenterade Svenska idrottsalliansens ordförande Lars Liljegren en idé om ett nätlotteri där överskottet skulle fördelas till landets idrottsföreningar.

Projektet fick ja av Lotteriinspektionen, men den tilltänkta samarbetspartnern Svenska spel drog sig ur.

–Det är ju närmast fantastiskt att vi som är en väldigt liten spelare var först med idén och att sedan en mångmiljardaktör som till viss del har monopol presenterar den. Men det är kanske därför de kan göra så här, säger Lars Liljegren till Svenska Dagbladet som nu anklagar Svenska spel för idéstöld.

Lars Liljegren är även ordförande i Fäktförbundet och reagerar starkt på fäktningsklippet i reklamen.

– Fräckheten måste ha någon gräns. Att man visar fäktning är väl bra men att man visar fäktning i det här sammanhanget är lite väl häftigt. Jag tror inte att det har skett av en händelse, säger han till Svenska Dagbladet.

Svenska spels varumärkeschef Johan Lindvall tillbakavisar Lars Liljegrens anklagelser:
– Jag förstår inte alls vad han menar. Det här är ett koncept som har funnits länge och som kommer från Norge och Norsk tipping ”Grasrotandelen”. Vi har sneglat mer däråt än åt något annat håll. Vi pratar med många aktörer hela tiden, säger han, säger han till Svenska Dagbladet.

Att reklamfilmen visar upp fäktning som ett exempel på idrott skulle inte ses som ett försök att närma sig Fäktförbundets ordförande menar Johan Lindvall:

– Nej, det finns verkligen inte någon sådan tanke. Lars Liljegren verkar ha en hög tanke om sig själv och det är väl bra men vi funderar på lite andra saker. Tanken är att visa bredden i svensk idrott, säger Lindvall.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.