torsdag1 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska Spel försvarar Triss-skrapet i TV4: "En redaktionell programpunkt"

Publicerad: 9 april 2019, 13:10

Kommunikationsdirektören Joakim Mörnefält tror inte att Svenska Spel behöver oroa sig för Triss-skrapets framtid.

Svenska Spels kommunikationsdirektör Joakim Mörnefeldt ger inte mycket för spelbranschens krav på att ta bort Triss-Skrapet i TV4:s Nyhetsmorgon eftersom han hävdar att det inte rör sig om marknadsföring.

Ämnen i artikeln:

SpelreklamJoakim MörnefältSvenska SpelReklam

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Det var i helgen som cheferna för Betsson, Kindred och LeoVegas gick ut i ett debattinlägg i Dagens Industri där ställde ett antal krav på motprestationer till konsumentminister Ardalan Shekarabi som tydligt krävt skärpning av och minskad mängd spelreklam. Bland annat vill spelbolagen se ett stopp för "dold säljfrämjande marknadsföring" och nämner specifikt Triss-skrapet som varit ett inslag i TV4:s Nyhetsmorgon i drygt 20 år.

I en intervju med Resumé i går försvarade Svenska Spels kommunikationsdirektör Joakim Mörnefält Triss-skrapet i Nyhetsmorgon med att det "har funnits en väldigt lång tid och som dessutom är uppskattad underhållning som svenska folket tycker om".

Är faktumet att Triss-formatet funnits under lång tid verkligen ett argument här och i så fall varför?

– Här får jag egentligen hänvisa till TV4, men faktum är att det är en etablerad programprodukt som är har funnits länge och det tycker jag är skäl nog, säger Joakim Mörnefält till Resumé.

– Konkurrenterna påstår att Triss är en produkt som inte är konkurrensutsatt. Det är ett sätt för dem att blanda ihop korten och ta uppmärksamheten från vad det verkligen handlar om här, nämligen konsumentskyddet. Lotterimarknaden är ingenting Svenska Spel har monopol på. Postkodlotteriet och Bingolotto är bara två exempel. Det är fel ingång i debatten.



Är Triss verkligen att betrakta som ett lågriskspel i sin digitala form?

– Folkhölsomyndighetens rapport visar att skadeverkan för nätcasinon där 30 procent av spelarna uppger att de har problem. 60 procent av personerna som söker sig till Stödjouren för spelberoende spelar nätcasinon. Motsvarande siffror för Triss ligger på några procent, 15 procent för sportbetting. Siffrorna talar sitt tydliga språk. 



Och varför ska då Svenska Spel ha produkter inom nätcasino?

– Vi agerar på den kommersiella markanden och våra kunder efterfrågar nätcasinoprodukter. Vi har dessutom anpassat produkten och tagit bort de farligaste elementen såsom freespinns och sänkt snabbheten. Vi har också ett system som fångar upp riskspelare, avger varningssignaler i själva spelet och en stödfunktion som ringer upp spelare med riskbeteenden. Jag vill hävda att vi är vassare när det kommer till ansvarsfullhet.



Men den marknadsfördes hårt i början. 

– Vi vill att folk ska uppmärksamma och använda våra produkter som alla andra. Men i den debatt som har uppstått har vi insett vilka problem nätcasinoprodukten kan skapa för spelarna. Reklamför nätcasino går inte ihop med den linje vi håller för klassificering och hårdare regler för de farligaste spelen. Därför är det märkligt att konkurrenterna vill flytta fokus till spel med lägre risk.

Kan inte Triss vara en inkörsport till spelpodukter som bedöms som mer farliga?

– Det kan inte jag svara på. Jag har svårt att se Triss som en inkörsport till nätcasino. 



Joakim Mörnefält anser att de senaste veckornas intensiva debatt och medierapportering kring spelmarknaden och spelmarknadsföringen skapat en sammanblandning av siffror.

– Det framstår ibland som att Svenska Spel investerar tyngst i marknadsföring. Att våra siffror drogs upp under en månad berodde på att vi lanserade en ny produkt. Nätcasinon står för 60 procent av de branschens totala investeringarna under 2018 och det är i huvudsak bolagen med dessa produkter som överinvesterar i marknadsföring.



– Svenska Spel underinvesterar sett till att vi har en marknadsandel på 37 procent och vi står för 10 procent (Kantar Sifo) av bruttoinvesteringarna i kategorin i januari-februari.

Hur stor del av Svenska Spels intäkter återinvesteras i marknadsföring?
– Det får jag återkomma till.

Keno, Lottodragningar och Trisskrap. Kan dessa redaktionella produkter hänga löst efter omregleringen av spelmarknaden?

– Jag upplever inte det efter som det är redaktionella produkter med ett stort allmänintresse. Men det är egentligen en fråga för TV4. 



Är det försvarsbart på den nya marknaden?

– Jag tycker det. Folk gillar programmen. De skapar ett mervärde. 



Borde de inte annonsmärkas?

– Inte Trisskrapet. Det är en redaktionell produkt.



Du tycker inte att Triss-skrapet är en kommersiell produkt?

– Nej, det en en redaktionell produkt eftersom det har ett nyhetsvärde och ett allmänintresse. 



Det är inget reklambudskap?
– Det får du fråga TV4 om. 



Hur mycket betalar Svenska Spel för Triss?
– Kan inte kommentera våra avtal eller nivåer. 



Men om ni betalar för ytan är det väl en kommersiell produkt?
– Det är en redaktionell programpunkt, inte annonsering. I övrigt hänvisar jag till TV4.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev