Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Svenska Spel lanserar nätcasino – här är första kampanjen

Publicerad: 11 Januari 2019, 08:13

På den nya spelmarknaden har statliga Svenska Spel utvecklat sitt erbjudande med nya produkter. Nu släpper varumärket den första kampanjen för sitt nätcasino i samarbete med Perfect Fools.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsSvenska SpelSpelmarknadsföringSpelreklamReklam

Med omregleringen av spelmarknaden som trädde i kraft vid årsskiftet måste även Svenska Spel omdefiniera sitt varumärke. Beslutet att lansera spelprodukten nätcasino har kritiserats. Nu på måndag den 14 januari lanseras kampanjen, framtagen av Perfect Fools. Den ska pågå fram till 31 mars.

– Vi har fått ett bra mottagande så här långt. Kunderna verkar ha hittat till vårt nätcasino trots att vi ännu inte har gjort någon marknadsföring för produkten. Det ska bli intressant att se hur mottagandet av vår lanseringskampanj blir som nu drar igång, där vi har valt att göra casinoreklam på vårt eget vis. Spelansvaret har varit en central del i lanseringen av produkten vilket vi även har tagit med oss in i vår första casinokampanj någonsin, säger Johan Uddenberg, kommunikationsansvarig casino hos Svenska Spel Sport & Casino i ett pressmeddelande.

I den nya kampanjen vill Svenska Spel differentiera sig från "blinkande lampor, löften om guld och gröna skogar och bonuserbjudanden" som förknippas med gängse spelbolags casinoreklam. På den omreglerade spelmarknaden har lagstiftaren slagit fast att marknadsföringen ska vara måttfull och Perfect Fools har i sin kampanj strävat efter en lågmäldhet.

– När alla andra skriker måste man våga sticka ut och vara lågmäld. Det var vår utgångspunkt utan att för den sakens skull sticka under stol med vad det är vi saluför. På en omdiskuterad marknad är jag glad att vi jobbar med en kund som har sunda värderingar och inte utlovar livsomvändande vinster eller flykt till en magisk värld. Fokus ligger i stället på att översätta casinospel till de små vinsterna i vardagen, säger Klas Lusth, Executive Creative Director på Perfect Fools i en kommentar.

Arbetsgrupp
Svenska Spel Sport & Casino:
Johan Uddenberg, Kommunikationsansvarig nätcasino
Perfect Fools:
Executive Creative Director: Klas LusthCreative Director: Patrick DryCopywriter: Ebba Körlof SundbergArt Director: Fabian LakanderProducer: Michael DavinderClient Lead: Charlotte ZetterströmPlanners: Per Almkvist, Petter TräffPR Strategist: Nicolina JonssonMedia Strategist: Justin ColavitaDesigner: Marc ScherlinDesigner: Mattias Mattisson

Produktionsbolag: Bleck

Regissörer: Henrik Hanson och Fredrik Edfeldt

Producer: Lars Nordenson

Executive producer: Pål Åsberg

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.