Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska Spels copytabbe

Publicerad: 12 november 2012, 10:33

Peter Forsberg i reklam för Svenska Spel

Det är svårt att upphovsrättsskydda copytexter. Svenska Spel använde sig av taglinen "Mitt hjärta klappar för" i sin reklam för SVEA. Ett budskap som Folksams under en längre tid använt sig av genom att ställa sig frågan "Vad klappar ditt hjärta för". För fyra veckor sedan tog Svenska Spel bort sin tagline. – Vi har varit i kontakt med Folksam, säger Svenska Spels presschef Johan Tisell.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelFolksamÅkestam Holst

I flera veckor rullade Svenska Spels reklam för Svea. För att stötta svenska idrottsklubbar har Svenska Spel avsatt 50 miljoner kronor som varje år ska gå till landets idrottsföreningar. Här kan Svenska Spels kunder bestämma sig för vart pengarna i potten ska hamna.

I de första filmerna, där bland annat den gamla hockey-hjälten Peter Forsberg medverkar, använder Svenska Spel budskapet "Mitt hjärta klappar för". För fyra veckor sedan tog spelbolaget bort sin tagline. Reklamfilmerna är producerade inhouse.

– Det var ett generiskt emotionellt budskap för att tydliggöra att kunderna kan stötta sin favoritförening. Vi kände att vi ville byta för att vara mer tydliga, säger Svenska Spels presschef Johan Tisell till Resumé.

I Åkestam Holsts kampanjer för Folksam använder sig försäkringsbolaget av budskapet "Vad klappar ditt hjärta för". Reklam med budskapet för Folksam har rullat i flera månader.
– Vi äger inte de juridiska rättigheterna till budskapet. Även Svenska Kyrkan har använts sig av en snarlik formulering. Men att vi valde att ta bort budskapet handlade om att vi ville förklara tydligare vad Svea går ut på. Den tidigare reklamen var inte supertydlig, säger Johan Tisell.

Men ni har uppmärksammat likheterna?
– Det är sant att de liknar varandra och vi har varit i kontakt med Folksam. Vi har helt olika uppdrag vilket gör det hela mindre problematiskt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.