Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Svenska Spels reklambyråer ska vara oroliga"

Publicerad: 24 april 2008, 13:28

Den nya restriktivare inriktningen för Svenska Spel kommer att innebära minskade intäkter för bolagets reklambyråer. Dessutom blir det ett hårt slag för medierna som kommer att tappa annonser.


Jesper Kärrbrink, avgående vd för Svenska Spel

Svenska Spels avgående vd Jesper Kärrbrink intervjuades i Resumé i TV8 igår kväll. Han försvarade då bolagets satsning på att minska spelberoendet. Men konstaterade att han trots det stod för långt ifrån den strategi som den nya ordföranden Margareta Winberg ska genomdriva.

Jesper Kärrbrink sa vidare i intervjun att det inte finns något direkt samband mellan reklam och spelberoende. Svenska Spel gör mest reklam för Oddset, Triss och Lotto – spelformer som inte växer lika snabbt som till exempel poker och Jack Vegas.

Han fick också frågan om Svenska Spels reklambyråer ska vara oroliga.
– Om den nya inriktningen innebär minskad spelreklam, vilket ligger i farans riktning, så ska de vara det.
– Svenska Spel kan ju inte göra avskräckande reklam för 320 miljoner om året.

Och som en direkt följd drabbas även medierna.
– Det ligger i tangentens riktning. Vi är en relativt konjunkturokänslig annonsör. Och har legat som en kudde i botten när konjunkturen går ner. Så har mediebolagen otur så får de en konjunktur som pekar ner och på toppen på det kommer en minskad annonsering från spelbolagen.

Se hela intervjun i Resumés filmrum

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.