Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska storannonsörer har pausat Youtube-annonseringen

Publicerad: 26 februari 2019, 12:57

Foto: Mostphotos

Ica, Telia och ATG. Alla valde de förra veckan att pausa sin Youtube-annonsering med anledning av att annonser visats i samband med material som kan kopplas till pedofili och pornografi.


Ämnen i artikeln:

TeliaReklamYoutubeIca

Resumé har flera gånger rapporterat om annonsörer som i perioder pausat sin annonsering på Youtube i samband med att plattformen haft bekymmer att garantera "brand safety".

För två år sedan pausade byrågruppen Havas Youtube-annonseringen för alla sina klienter när annonser dykt upp innan videos på bland annat IS-propaganda.

Förra veckan briserade ytterligare en kris för den av Google ägda videoplattformen. Den här gången gällde det videos innehållandes barn som fylldes med kommentarer som länkade till pornografiska och pedofilsajter. Nyheten ledde den här gången till att globala aktörer som McDonalds, Nestlé och AT&T valde att pausa sin annonsering.

Nyligen avslöjade Business Insider att Youtube meddelat kommunikationsbranschens holdingbolag att de inte längre skulle betala för tredjepartsföretag att sköta plattformens brand safety. Samma tidning skriver även att Youtube de närmsta två veckorna kommer att sitta i förhandlingar med byrånätverken om 2019 års avtal.

Vissa ser pauserna som ett sätt för annonsörerna att stärka sin position gentemot Google och Youtube, andra ser det som rena pr-projekt.

I veckan höll chefer på Youtube ett möte med byråledare där de förklarade de steg de tagit för att förbättra varumärkessäkerheten på plattformen.

Klart är i alla fall att flera annonsörer även på den svenska marknaden. Igår berättade Claes Pellvik, marknadschef på Ving, att han skulle ha pausat annonseringen om varumärket hade haft en aktiv Youtube-kampanj. ATG:s marknadschef Sten Andersen berättade samtidigt att man redan pausat den.

Nu står det klart att även storannonsörerna Telia och Ica har pausat sin annonsering på Youtube efter att nyheten briserade.

Har ni övervägt att stoppa annonseringen?

– Vi stoppar alltid annonsering vid alert för att kunna få grepp om händelsen i fråga. Vi har givetvis alltid ett brand safety perspektiv och har i detta fall haft nära dialog med Google innan pågående kampanjer har fått rulla vidare, säger Neda Kanni, mediechef på ICA.

– Ja, vi valde att stoppa annonseringen på Youtube under några dagar. Vi gjorde detta tills vi visste mer om situationen och om hur Google arbetar för att säkerställa barns säkerhet på Youtube. Google har nu försäkrat oss om att de har vidtagit en rad åtgärder, vilket innebar att vi nu tagit upp annonseringen igen. Vi får löpande information om händelsernas utveckling och kommer agera direkt om situationen förändras, säger Anne Gro Gulla, marknadschef på Telia.

Hur allvarligt är det som kommit fram?

– Det är givetvis väldigt allvarligt när en medieägare inte har koll på sin plattform. Tyvärr är det inte första gången det händer och säkerligen inte den sista, särskilt när vi pratar om medier av storleken fb och Google. De har ett enormt ansvar och det har även vi som köpare, säger Neda Kanni.

– Vi ser mycket allvarligt på saken. Youtube/ Google är en enormt stor aktör och har därför ett stort ansvar att stoppa och förhindra sådana här situationer, säger Anne Gro Gulla.

Är det här något som på riktigt påverkar hur ni ser på Youtube som kanal?

– Ja det är väldigt viktigt för oss i vilka sammanhang vi syns i och att de företag vi samarbetar med gör sitt yttersta för att undvika den här typen av händelser. Kvarstår gör dessutom frågan om tredjepartsmätningar som ännu inte är löst och som även den spelar in, säger Neda Kanni.

– Det får framtiden utvisa. Det beror på hur väl Youtube hanterar säkerhetsfrågor framåt, säger Anne Gro Gulla.

Hur central är Youtube i er mediemix?

– Vi använder vid behov Youtube som ett komplement till övriga kanaler, säger Neda Kanni.

– Youtube är en viktig kanal för oss men vi är oerhört angelägna om att vårt varumärke bara ska exponeras i en seriös och trygg miljö, säger Anne Gro Gulla.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaReklamYoutubeIca

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.