Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenska Xanté satsar flera miljoner dollar

Publicerad: 24 december 2008, 15:12

Päronlikören Xanté har funnits i Sverige i tretton år. Nu släpper ägarna en ny design på flaskan och satsar ett par  miljoner dollar på en USA lansering. (Korrigerad)


Den första februari släpps den svenska päronlikören Xanté i USA. Målgruppen för satsningen blir främst kvinnor i åldern 25-45 år. I Sverige är målgruppen en annan. Här riktar företaget främst in sina marknadsföringsinsatser på män och kvinnor som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö och som reser mycket och är aktiva på sin fritid.

– I Sverige bygger vi all marknadsföring på event i städer som Båstad och platser som Sandhamn och Gotland. Det är där vår kärnmålgrupp finns. På den svenska marknaden har vi försökt att vara breda och täcka mycket. I USA måste vi vara mer specifika, våga sätta ner foten och våga satsa på det vi vill vara. Den målgrupp vi har valt där stämmer väl in på vad vi gjort i övriga Europa som visat sig fungera bra, säger Adéle Nilsson, vd för Xanté Company.

I USA riktar företaget in sig på kvinnor som tjänar minst 55 000 dollar per år. Startskottet för lanseringen sker i Miami, Florida och NY. Företaget har dock lagt upp en treårsplan och planen är att inom den tiden finnas i hela USA. Målet är sedan att nå en försäljning på  100 000 nioliters-lådor inom fem till tio år .

– Vi vill nå den självständiga kvinnan som tjänar sina egna pengar. Hon återfinns med sina väninnor i miljöer som är icke-macho. Bland annat tror vi att vi hittar henne på lunch med sina väninnor på en yachtklubb.

Päronlikören har precis fått en uppfräschad design gjord av Claesson International i London. Dessutom släpper Xanté en ny varumärkes och kommunikationsplattform på den svenska marknaden framtagen av Momentum.

I USA kommer distributionen att ske genom Kindered Spirits, en mindre aktör med drygt nio varumärken i portföljen.
– Vi funderade ganska mycket på om vi skulle välja att köra med en stor aktör eller liten och fördes samtal med ett par olika distributörer. Till slut valde vi Kindered. Tanken är att vi ska kunna vara med och utveckla varumärket i USA. Med en större distributör hade vi mer lutat oss tillbaka och hoppats att allt gått bra, säger Adele Nilsson.

Exakt budget för lanseringen vill inte Xanté uppge men Adele Nilsson säger att den ligger på ett par miljoner dollar. Lanseringen finansieras med pengar ur det egna företaget. Marknadsföringsarbetet kommer att ske med hjälp av mediebolaget Turbulence, tidningsföretaget Niche Media, Next Level och Fox Greenberg.

– Huvuddelen av budgeten kommer att gå till annonsering och event. Sedan kommer vi också att bygga en sajt samt en community.

I Sverige säljs cirka 130 000 liter Xanté per år. I USA hoppas Adele Nilsson att försäljningen i framtiden ska ligga på en miljon nioliters-lådor.


(Den första versionen av texten innehöll ett par felaktigheter. Texten är nu uppdaterad reds anm)

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.