Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenskar bakom en av Super Bowls mest hyllade karaktärer

Publicerad: 6 Februari 2017, 15:16

Svenskt samarbete mellan digitala animations-byrån Important Looking Pirates och produktionsbolaget againstallodds bakom Proctor & Gambles relansering av ikoniska karaktären "Mr. Clean".


Ämnen i artikeln:

Proctor & GambleSuper Bowl 2017Reklam

Söndagkvällens Super Bowl innebar som vanligt en mängd hyllade inslag från några av världens största företag. Även om många av filmerna fokuserade på värderingar är det en reklamfilm i den traditionella skolan som hyllas i branschmedia. Mr. Clean, Procter & Gambles klassiska maskot, som skådade dagsljus redan 1958, var nämligen tillbaka i en sexigare tappning. Bakom reklamfilmen står två svenska bolag.

Important Looking Pirates bjöds in redan 2014 av produktionsbolaget/regissörsstudion againstallodds för att arbeta på relanseringen av Mr. Clean. Samarbetet har hittils resulterat i sju reklamfilmer, i Super Bowl-reklamen var målet att göra Mr. Clean sexig, trovärdig och rolig.

– Målet var att ta Mr. Clean från den tvådimensionella världen och lyfta in honom i den tredimensionella där han sömlöst skulle kunna interagera med filmade miljöer och personer. För att få rätt feeling på Mr. Clean hade vi en grym professionell dansare som satte alla moves on set. Sedan använde vi det som referens för animationsarbetet, säger Bobo Skipper, VFX supervisor på Important Looking Pirates.

De två bolagen har arbetat lite i skymundan på den svenska marknaden. Detta trots att man jobbat tillsammans med en rad internationella storbolag. Important Looking Pirates startade 2007 och har de senaste åren arbetat med kunder som Sony Pictures, HBO och NBC. againstallodds har i sin tur regisserat kampanjer för Coca Cola, Wendy's och Vodafone. Byrån har vid ett flertal tillfällen prisats vid internationella reklamtävlingar, bland annat tog man 2016 hem ett Grand prix i Cannes för sin reklamfilm för spanska Loterio.

Arbetsgrupp för Mr. Clean-kampanjen:

Agency: Leo Burnett Toronto
Agency Producer: Tina Muratovic
Agency Creatives: Heather Chambers, Mike Cook, Mike Sheehan
Live Action Production Company: Partners Film Inc.
Live action Director: Martin Werner
Executive Producer AAO: Fritte Colliander
Animation Director AAO: Derek Picken / Niklas Rissler
​VFX Supervisor ILP: Bobo Skipper
Animation Supervisor ILP: Nicklas Andersson

VFX Producer ILP: Manuela Cripps​

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.