Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenskar bakom Super Bowl-reklam

Publicerad: 26 Januari 2011, 10:38

Det svenska animations- och 3D-företaget Important Looking Pirates ligger bakom den amerikanska tv-kanalen Fox reklamfilm inför USA:s största årliga sporthändelse, Super Bowl.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Den största årliga sporthändelsen i amerikansk tv är Super Bowl, finalen i amerikansk fotboll, som ses av rekordmånga tittare nästan varje år. Förra året slog man tidernas tittarrekord med 106,5 miljoner tittare. Det är en halv miljon fler än som såg långköraren MASH sista avsnitt 1983.

Det svenska animations- och 3D-företaget Important Looking Pirates ligger bakom den amerikanska tv-kanalen Fox reklamfilm inför årets Super Bowl.

De har regisserat och skapat animationerna till filmen som började sändas i helgen. I reklamfilmen får man ser hur en hel fotbollsstadium transformeras och är en blandning av live action-delar och animation.

Hur kom det sig att ni fick detta uppdrag?
– Vårt samarbete med Fox Sports har sträckt sig över en längre period och började med att de kontaktade oss efter att de hade sett en film som vi gjorde för glasögonmärket Oscar Magnuson i 2008. Vi fick uppdraget att göra en reklamfilm för dem senare samma år som de blev supernöjda med och sedan dess har vi fått chansen att göra flera filmer för dem. Inför Pre-Super Bowl-uppdraget pitchade vi ett förslag på story och vann pitchen vilket var otroligt kul, säger Emma Ledent, Director of Marketing på ILP.

Hur var det att jobba med något så stort?

– Det är alltid kul att få jobba med Fox Sports och givetvis är det extra kul att få chansen att jobba med en film som visas inför Super Bowl.

Important Looking Pirates, som sitter i Stockholm, har tidigare även gjort reklamfilmer för företag som Absolut Vodka, IKEA och Seat. De blev även tillfrågade att hjälpa till med effekterna i storfilmen Avatar.

– Vi fick en förfrågan från Weta, animationsbolaget bakom bland andra Sagan om ringen, att hjälpa dem med att göra vattensimulationer för Avatar. De ville att två av våra medarbetare skulle jobba från Nya Zeeland i 3 månader vilket tyvärr inte gick, säger Niklas Jacobson, grundare och Supervisor på ILP.

Att göra reklam inför Super Bowl må vara mäktigt, men är ingenting jämfört med att få sin reklam sänd under själva finalen. Reklampriserna under sändningen är nämligen de dyraste i amerikansk tv.

Förra året  var priserna för 30 sekunders reklamtid mellan 2,5 och 2,9 miljoner dollar. Förra årets rekordpublik förväntas innebära högre priser för reklamtid och att den amerikanska fotbollsligan NFL kan ta ut högre avgifter från tv-kanalerna. I dag får NFL in 4 miljarder dollar per år från tv.

</div>

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.