Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenskar hånas i norsk reklam

Publicerad: 24 oktober 2011, 06:34

Norge har just nu två stora reklamkampanjer med svenskar i huvudrollen. Dumma svenskar.


</div><hr /><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="290" src="http://www.youtube.com/embed/AI1K9sWVWYo" width="468" /></div><p>Norrmännen tycks upptagna av sina östra grannar eller ”søte bror”, som de utrycker sig.</p><p>I en omfattande kampanj, gjord av byrån Dist, för lanseringen av svenska chokladen Polly, kallas Popsy i Norge, presenteras tre filmer med korkade svenskar vilket ursäktas med ”…man kan si mye rart om svensker, men godteri kan de!”<br />– Kampanjen baserar sig på förhållandet länderna har till varandra – där vi tillåts att skoja på svenskarnas bekostnad, <a href="http://www.kampanje.com/reklame/article5778706.ece" target="_blank">säger</a><b> Nina Norum</b> på chokladimportören Galleberg till Kampanje.</p><p>Norska Lottos evighetslånga kampanj ”Lottomillionærer er ikke som andre millionærer” har turen kommit till jobbiga svenskar på krogen.<br />– Alla har väl varit ut på ett ställe och upplevt att en del är mer jobbiga än andra. Kommer de därtill från andra sidan gränsen och använder betakarotin blir det för mycet av det goda. I den här filmen ser vi hur en ny lottovinnare väljer att lösa problemet, <a href="http://www.kampanje.com/reklame/article5779253.ece" target="_blank">säger </a>det kreativa teamet på Try Reklamebyrå som gjort filmen.</p>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.