Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Svenskarnas drömhus – den bästa digitala kampanjen

Publicerad: 20 April 2016, 13:26

Prime vinner Guldägg i Digitalt för sin Hemnet-kampanj där "svenskarnas drömhus" skapades baserat på big data.


Ämnen i artikeln:

PrimeGuldägget 2016Guldägget

Ett hus baserat på hur miljontals svenskar klickat på Hemnet? Det blev verklighet förra året, då sajten samlade ihop den omfattande besöksdatan för att sedan låta analytiker ta fram det ultimata hemmet. Det fyrkantiga, faluröda, huset på 120 kvadratmeter skapades senare av stjärnarkitekterna Bolle Tham och Martin Videgård.

Nu belönas kampanjen med ett Guldägg i kategori Digitalt. Juryn häpnades av den smarta genomförandet.

"När har, om nånsin, en hel bransch bara gapat över Big Data? Men om ett gäng analytiker, strateger och kreatörer stänger in sig tillräckligt länge i ett rum visar det sig att det ligger i ett hus som precis alla vill ha. Ett bygge som blir större än modulerna var för sig. När det också öppnar upp för en helt ny affärsidé som sätter svenskarnas tycke och smak på kartan blir det både stående ovation och guldägg" skriver de i sin motivering.

Se vinnarbidraget här.

Silverägg i Digitalt vinner Volontaire med "Fel hand" för Hjärnfonden och Garbergs med "First person lover" för Björn Borg.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.