Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenskaspel.se satsar 8,5 miljoner på ny kampanj

Publicerad: 25 september 2008, 14:24

Drygt 8,5 miljoner lägger Svenska Spel på kampanjen som ska sätta Bingolive:s nätspel på kartan. Reklambyrån Forsman & Bodenfors använder ironi för att göra spelet lite hetare och modernare.


Idag, torsdag, är det premiär för den nya kampanjen för Bingolive. Namnet Bingolive har tidigare använts i Svenska Spels fysiska hallar men nu lanseras varumärket även på nätet. Tidigare gick spelet under namnet ”Bingo på Svenskaspel.se”.

– Vi vill med den här kampanjen sätta ett avtryck. Vi vill också särskilja oss från de andra internetaktörerna genom att inte prata jackpott, pengar och bonusar utan mer skapa image och andra värden kring sajten, säger Jeanette Ström, marknadschef för Svenskaspel.se.
Svenska Spel vill med detta samla allt under samma varumärke. Hallarna och nätspelet har dock inget mer gemensamt än namnet enligt Jeanette Ström.

Kampanjen är den första stora reklamkampanjen som reklambyrån Forsman & Bodenfors gör för Svenskaspel.se. Fokus ligger på en reklamfilm som kommer att gå brett i tv, tyngdpunkten ligger dock i TV4.
– De oreglerade aktörerna släpps än så länge inte in på TV4 så vi ser en lucka där att särskilja oss och markera avståndet till dem. Som legal aktör känns det bra att kunna gå i TV4.

Filmen är framtagen i samarbete med produktionsbolaget Bacon. Kampanjen backas även upp av webb.
– Bingolive bygger just på konceptet live och då vill vi kunna levandegöra det, vilket görs bäst på nätet och i tv. Grundkonceptet är att jag spelar inte bingo utan jag spelar Bingolive. Det handlar om nästa generation av bingospelande, säger Jeanette Ström.

Förutom att spela bingo kan besökarna även under vissa tider lyssna på radiosändningar samt tv-sändningar via Svenska Spels klient.
– Vi har en ruta där man kan följa programledaren samtidigt som man spelar bingo. Vi vill med det göra spelet till en social mötesplats. Man kan både ringa in till programmet samt chatta med andra under spelets gång, det är väldigt interaktivt, säger David Nordberg, försäljningschef på Bingolive.

Sändningarna, som går mellan klockan 19 och 21, varje fredag till söndag, görs i samarbete med Filt.

Vad vill ni säga med filmen?
– Vi vill modernisera bilden av bingo och visa att vi hänger med i vår samtid. Vi ägs av svenskarna och gör våra produkter för Sverige. I filmen visar vi hur hela Sverige stannar upp vid vissa specifika händelser. Sedan presenterar vi Bingolive. Det är med glimten i ögat och en ironi som jag hoppas går fram, säger Jeanette Ström.

Budgeten är fördelad enligt följande modell: cirka fyra miljoner kronor på tv, drygt två miljoner på webb och cirka 2,5 miljoner för reklamfilmen.

Svenska Spel trycker mycket på att spela lagom. Hur syns det i den här kampanjen?
– Dels är spela lagom med i filmen och dels har vi utvecklat våra spelansvarsverktyg. Nu måste man bland annat registrera en veckobudget innan man kan börja. Det har visat sig vara lite negativt för siffrorna men det är vårt sätt att få folk att tänka efter innan. Ett annat sätt är det jag pratade om innan, att vi bara pratar image och inte lätta pengar och bonusar, säger Ström.

Svenska Spel

Uppdragsgivare Svenskaspel.se: Jeanette Ström marknadschef, David Nordberg försäljningschef Bingo, Nicole Melleroth projektledare Bingo Svenskaspel.se
Byrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp: Kim Cramer ad, Robert Lund copywriter, Robin Dafnäs formgivare, Nicole van Rooij Ekström produktionsledare, Tim Sajdak webbproducent, Magnus Kennhed byråproducent, Andreas Engstrand projektledare
 Produktionsbolag: Bacon
 Regissör: Kasper Wedendal
 Producent: Malene Dyhring
 Webb: Cordovan

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.