Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenskbyrån värvar storkund

Publicerad: 27 juli 2010, 13:47

Flygbolaget Emirates bestämde sig för att anlita Strawberryfrog som sin globala kommunikationspartner. Kontraktet är enligt uppgift värt runt 300 miljoner dollar.


Strawberryfrogs grundare: Scott Goodson (th) och Karin Drakenberg (tv). Foto: Pressbild.

Strawberryfrog grundades 1999 i Amsterdam av svensken Karin Drakenberg och Scott Goodson. Sedan dess har byrån öppnat kontor i Sao Paolo, New York och Mumbai.

I veckan tog de hem det globala kommunikationsuppdraget för flybolaget Emirates. Pitchen pågick i sex månader och enligt uppgifter till Resume.se stod den slutgiltiga fajten mellan Strawberryfrog Amsterdam, 180 Omnicom Amsterdam och Grey WPP London.

– De valde en byrå som återspeglar deras värderingar. De ser sig själva som en utmanare som tänker annorlunda och utmanar de etablerade flygbolagen. Emirates vill göra saker på ett nytt sätt, och vi är en liten och modern byrå som passar bra till det, säger Strawberryfrogs grundare Karin Drakenberg.

Hos Emirates är man nöjda med sitt val av kommunikationsbyrå, och blev imponerade av det arbete som de levererade under urvalsprocessen.

– Strawberryfrog presenterade några utmärkta och innovativa idéer som fungerar väl med vår vision om var vi vill ta vårt varumärke när vi går in i en ny tillväxtfas, säger Boutros Boutros, vice divisionschef på Emirates kommunikationsavdelning i en kommentar.

Strawberryfrog ser sig själva som ett mikronätverk som utmanar de etablerade aktörerna på den globala reklammarknaden. Karin Drakenbergs byrå arbetar enligt en modell som de kallar för ”Cultural movement”.

– Det betyder att vi inte bygger varumärken på traditionellt sätt, utan skapar dem med hjälp av nya idéer och attityder som är på uppgång inom kulturen i samhället, säger hon

I och med det nya kontot siktar man nu på att nyanställa kreatörer till sitt Amsterdamkontor.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.