Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenskduon bakom Adidas digitala kampanj för Leo Messi

Publicerad: 24 juni 2014, 11:33

I samband med Fotbolls-VMs släpper Adidas en serie micro-dokumentärer om Argentinas världsstjärna Lionel Messi. Kreatörerna bakom är svenskarna Toby Cane och Simon Färninger från Succéteamet.


Ämnen i artikeln:

Adidas

Adidas satsar stort på sociala medier under VM som en av mästerskapets huvudsponsorer. I kampanjen #VamosLeo för deras största affischnamn Lionel "Leo" Messi kommer en serie dokumentärfilmer som släpps reaktivt innan, under och efter Argentinas matcher.

Fyra filmer filmer har redan publicerats. Den ena berättar bakgrunden till hans berömda målgest och släpptes samma sekund som Leo Messi gjorde det avgörande målet i öppningsmatchen mot Bosnien-Herzegovina.

Med kampanjen lanseras även en app som ger fansen tillgång till exklusiva och sekunds-färska bilder av Leo Messi för att skapa deras egen VM-rapportering.

Bakom kampanjen står den svenska frilansduon Toby Cane och Simon Färninger som fick uppdraget när de jobbade som frilans på Iris Worldwide i London. Uppdraget var att skapa en kampanj med mobilen som huvudplattform. Duons lösning blev att skapa mervärde till de som följer Messi i sociala medier samtidigt som matcherna pågår.

Kampanjen ska ge en känsla av 'behind the scenes' och erbjuda mer än vad de officiella sändningarna kan göra.  

– Att ta sig an ett projekt av den här storleken var bara kul men också ett stort ansvar, eftersom vi inte ville göra alla hans fans besvikna. Vi vet hur hårda YouTube-kommentarerna kan vara men än så länge har det gått bra. Att dom första filmerna har fått över 2 miljoner visningar och att Messi redan är den mest omtalade VM-personligheten på Twitter är lovande. Nu hoppas vi bara att han tar sig hela vägen till final, säger Simon Färninger till Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Adidas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.