Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Svenske Google-chefen slår larm om jobben

Publicerad: 18 Maj 2014, 18:56

Anders Berglund, Sverigechef på Google.

Automatiseringen av annonsförsäljningen gör att dagens typ av annonsäljare snart blir överflödiga. Det säger Googles Sverigechef Anders Berglund i en intervju i Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Anders BerglundGoogle

Algoritmer håller på att konkurrera ut dagens annonssäljare. Många kommer att bli av med sina jobb om de inte lär sig att arbeta annorlunda, enligt Anders Berglund, Sverigechef på Google sedan i mars.

Berglund, tidigare försäljningsdirektör på Schibsted, menar att den ökande automatiseringen inom annonsförsäljningen blir en viktig fråga för mediemarknaden.

– Mediebyråerna själva laddar upp med egen automatisering. Schibsted, Bonnier, alla gör det. Till utgången av 2016 räknar man med att 30-50 procent av annonsförsäljningen sker automatiskt i Sverige. Det är en ganska dramatisk omställning, säger Anders Berglund till DI.

Han menar att annonssäljarna måste börja tänka i nya banor.

– Antingen måste de utvecklas åt teknikhållet eller så måste de kunna hantera stora affärer, annars hamnar man i blåsväder som traditionell säljare på medieföretag i Sverige, säger Anders Berglund till DI.

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

Anders BerglundGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.