Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenske kreatören bakom viralfilmen visar att att barn är fria från fördomar

Publicerad: 4 juli 2017, 12:41

Hudfärg, kön och fysisk förmåga – skillnader som är tydliga för vuxna är osynliga för barn. Den senaste reklamfilmen för BBC:s barnkanal CBeebies sprids globalt. Bakom den står bland annat svenske Daniel Leppänen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerBBC

Filmen går ut på att ett antal barn får frågan vad som skiljer dem åt.

Lucy älskar tomatsås. Jag gillar det också, men inte lika mycket som Lucy, säger ett av dem.

Ett annat barn tycker att skillnaden mellan honom och kompisen är att de lever på olika gator. Ett tredje lyfter fram att han gillar gurka, till skillnad från kompisen som gillar äpple. På det stora hela tycks det svårt för barnen att komma på skillnader dem emellan.

Filmen sprids nu stort i sociala medier och har hittills 35 miljoner visningar på CBeebies Facebookkonto, sedan den lanserades för några veckor sedan. Bakom filmen står Londonbyrån Karmarama där den svenske kreatören Daniel Leppänen jobbar tillsammans med sin kreatörspartner Rachel Holding.

– Cbeebies ville lyfta fram hur barn har en naturlig tolerans och inte ser ytliga skillnader lika tydligt som vuxna. De anser att den globala toleransen för olikheter är vid ett lågvattenmärke med Trump, Brexit och andra oroligheter. Därför är det extra lämpligt att lyfta fram att vi har mycket att lära från de små i tider som dessa. Om vi vuxna var lika accepterande som barn så skulle vi ha en mer välfungerande värld omkring oss, säger Daniel Leppänen.

Varför tror du att filmen fått spridning?
– Den lades upp som ett "wholesomememe" på Reddit förra veckan och folk kommenterade med egna berättelser i samma stil. Det faktum att folk kan relatera till sina egna upplevelser och att filmen känns som lite medicin för världen just nu har bidragit till spridningen, tror jag.

Förstår barn den här filmen?
– Den riktar sig främst till vuxna, men vi ville inte exkludera barn. Barn förstår budskapet, eftersom fysiska skillnader inte är något som de inte förstår, de sitter bara lite längre ner på prioriteringslistan för dem.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerBBC

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.