Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svensken bakom Nikes superfilm

Publicerad: 9 maj 2014, 07:46

Jeffrey Salomonsson har arbetat med megasuccén för Nike. .

Här är svensken bakom Nikes nya superfilm som har 60 miljoner visningar efter bara två veckor. – Tveksamt att man får möjligheten att göra om det här hur många gånger som helst, säger copywritern Jeffrey Salomonsson.


Reklamfilmen, gjord av reklambyrån Wieden & Kennedy, är en ny storsatsning  av Nike inför sommarens fotbolls-VM i Rio de Janeiro. Trots att Sverige  inte kvalificerade sig är ändå Zlatan Ibrahimovic med, bland  superstjärnor som Brasiliens Neymar och Portugals Cristiano Ronaldo.

Filmen, gjord av byrån Wieden + Kennedy, hade 25 miljoner visningar på Youtube på bara tre dagar och är nu, efter två veckor, uppe i 60 miljoner.

Svenske Jeffrey Salomonsson har haft en nyckelroll i projektet, som copywriter.

– Som fotbollstokig var det först och främst extremt kul. Jag var nog  det största barnet på hela inspelningen. Att få träffa och arbeta med  alla dessa fotbollsspelare som jag följer vecka in och vecka ut var  väldigt spännande, men självklart var projektet även utmanande och  ganska slitsamt. Att under pågående fotbollssäsong genomföra en sådan  här stor inspelning med spelare från alla de bästa ligorna och länderna  var inte direkt det enklaste jag varit med om, säger han till Resumé.

Kan du berätta lite om konceptet?

– ”Winner Stays” är del 2 i kampanjen ”Risk Everything” för Nike Football. Filmen bygger på hur man som ung ofta låtsades att man var sin idol när man själv spelade boll med sina kompisar. Målet var att med denna drömska match försöka minska avståndet mellan alla tonåringar med fotbollsambitioner och de riktiga fotbollsstjärnorna. Filmen finns som 4 minuter online, samt som 3 minuter, 90, 60 och 30 sekunder för TV.

Vad säger du om responsen?

– Även om man kanske åker lite snålskjuts ppå grund av de medverkande i filmen, tidigare kampanjer och förväntningar samt en viss stundande tävling i fotboll, så var det väldigt överraskande och kul att se hur fort den spreds.

Kan du beskriva din karriär?

– Jag började mitt arbetsliv på MTV Nordic. Då jag har en del vänner i reklamvärlden sneglade jag ofta på dem och insåg att det verkade vara roligare att hålla på med det. Så jag tog en snabbkurs på Forsbergs och lyckades få jobb på en byrå. Sedan via Foreign, Farfar, och DDB jobbar jag nu som Senior Copywriter på Wieden + Kennedy i Portland sedan drygt två år tillbaka.

Hur stort ögonblick är Nike-filmen i din karriär?

– Olyckligt stort antagligen. Tveksamt att man får möjligheten att göra om det här hur många gånger som helst.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.