Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 juli 2010, 12:28
Johan Baettig, som i mitten av mars lämnade Mother för BBH där han ersatte Johan Tesch, lanserar idag byråns hittills största digitala projekt – ett onlinespel för banken Barclays.
Johan Baettig, med ett förflutet från Åkestam Holst och Mother tog, efter Johan Tesch, på BBH över projektet för kunden Barclays som idag lanserar kampanjen ”56sagestreet” – ett onlinespel för bankjätten.
Kampanjen är ett samhallsansvarsprojekt av Barclays med mål att utbilda tonåringar i Storbritannien att lära sig hantera pengar mer varsamt.
– Det är ett relativt stort problem idag att vi vaxer upp utan att kunna läsa av kontoutdrag, skilja mellan lyx och nödvändigheter samt första vad autogiro innebär med mera. Spelet är planerat att sättas in i läroplanen för skolor senare i höst, säger Johan Baettig, cd på BBH.
I onlinespelet spelar man en tonåring som kommer till en stad med bara dollar i fickan och utan jobb. För att komma upp i bättre kvarter måste man fatta rätt beslut om hur man tjänar pengar och hur man spenderar dom.
– Det är ett pek och klick spel där du kan utforska hundratals destinationer. Ju längre du spelar desto mer lär du dig och kan då ta dig snabbare till slutdestinationen 56 Sage Street, förklarar Johan Baettig.
Vad vill ni uppnå med spelet?
– Målet är att få så många tonåringar som möjligt att spela spelet och därmed få dem att tänka på hur man kan hantera pengar mer varsamt samt lära sig nödvändiga banktermer.
Produktionsbolag: B- Reel i New York
Vill du också ta dig till 56 sagestret? Klicka här
För att få en uppfattning av spelet utan att spela det själv, se trailern nedan:
Tero Marjamäki