måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svenskfiasko i digitala kategorin

Publicerad: 24 juni 2015, 15:08

Inga svenska guldlejon på Croisetten ikväll. Foto: Fredrik Thambert.

Cyber brukar vara Sveriges paradgren i Cannes Lions. I år blir det bara fyra brons.

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2015Reklam

FT

Fredrik Thambert


De senaste åren har Sverige varit som allra starkast i Cyber, Cannes Lions digitala kategori. Vår tidiga bredbandsutbyggnad och digitala tänkande brukar lyftas fram som förklaringar till de stora framgångarna.

Men år 2015 verkar det som att resten av världen har kommit i kapp, eller så är det bara en dipp i kurvan. Det blev nämligen "bara" åtta nomineringar, och av dessa belönas fyra med brons.  

Två av statyetterna går till Forsman & Bodenfors för deras "805 millions names" för FN World Food Programme. ANR BBDO och Ume.net belönas också med ett brons för "Living with lag", liksom DDB Stockholm och Samsung med "Is this the next?".

Till de svenska byråernas försvar kan man lyfta fram att Cyber i år hade 3700 inskickade bidrag, och att majoriteten av alla framgångsrika kampanjer nu har sin grund i den digitala arenan.
– Digitalt har gått från att vara en separat del av marknadsföringen till att stå i centrum för allt, konstaterade juryns ordförande Jean Lin från Isobar.

Grand Prix vinner Droga5 i New York med deras kampanj "Gisele Bündchen - I will what I want" för Under Armour.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev