Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Svensknumret vinner guld i Mobile

Publicerad: 22 Juni 2016, 18:44

"The Swedish Number" genererar många lejon i Cannes.

INGO, INGO, INGO! Nu vinner "The Swedish Number" guld i kategorin Mobile.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2016

Åtta nomineringar i Mobile har för Sveriges räkning omvandlats till fem lejon. Svenska Turistföringens "The Swedish Number", Sveriges mest prisade kampanj hittills, vinner två brons och ett guld. Även Forsman & Bodenfors prisas med två bronslejon för If-kampanjen "Slow Down GPS".

Grand Prix i Mobile vinner "New York Times VR", ett samarbete mellan Google, GE Mini och New York Times.

I samband med att vinnarna presenterades på presskonferensen tidigare i dag fick juryordföranden Malcolm Poynton frågan hur juryn resonerat när de belönat "The Swedish Number" med guld.

– Alla lösningar behöver inte vara komplicerade. I det här fallet älskar vi det faktum att teknologin bakom är osynlig, det är inte där fokus ligger. Men utan den skulle kampanjen inte existera, sa han då.

Zélia Sakhi, till vardags kreativ chef och partner på Mobiento / Deloitte, satt med i juryn. Enligt henne har de diskuterat om "The Swedish Number" skulle belönas med Grand Prix.

– Jag kopplade själv upp mig via appen och pratade med människor från andra länder. Jag och många andra älskar att den hyllar yttrandefriheten. Men vårt resonemang kretsade kring vilken signal vi ville skicka till branschen, och där föll den. VR kommer mycket starkt i mobilt framöver, säger hon.

Saknade du några svenska bidrag?
– Jag är lite förvånad över att vissa kampanjer som var med i Guldägget inte fanns med här. "Magic pop-up hour", till exempel.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2016

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.