Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenskt medaljregn i Clio

Publicerad: 28 Maj 2010, 06:34

Den nyligen nedlagda byrån Farfar gör stor succé i årets upplaga av reklamtävlingen Clio i New York. För Nokias ”The world’s biggest signpost” har byrån nu tagit hem ett guld och två silver.


Ämnen i artikeln:

Clio

Prisregn när Clio avgjordes igår.

Första dagen på Clio blev den svenska utdelningen sparsam. Det var bara Farfar som tog hem ett silver i kategorin Billboard. Men igår var det dags för kategorierna interactive, innovative och design och då blev det ett riktigt medaljregn över de svenska byråerna.

Som vanligt gick det bäst för de digitala kampanjerna. Farfar belönades med guld för Nokias ”The world’s biggest signpost”. Samma kampanj tog även hem silver i innovative-kategorin. Även Crispin Porter + Bogusky Europe lyckades ta hem ett guld – detta med kampanjen magiska julkort för Posten. Byrån fick även ett brons för SAS-kampanjen ”Globe of fortune”

Sverige tog hem fyra silvermedaljer: Kokokaka ”Blue Bell Jeans”; DDB för Volkswagens rolighetsteorin; Åkestam Holst med ”Stefan the Swopper” för Posten och King med ICA:s prissänkningskampanj.

Brons gick till North Kingdom och en kampanj för Adidas; Forsman och Bodenfors ”Facebook showroom” för IKEA och Asylum 626 för Doritos som är gjord av reklambyrån Goodby, Silverstein & Partners tillsammans med B-Reel.

De svenska byråerna belönades också för att de var innovativa. Farfar tog ytterligare ett silver för Nokia-kampanjen. Acne belönades med ett silver för sin kampanj för Flygbussarna och Forsman & Bodenfors tog ett silver för IKEA:s Facebook-kampanj.

Se alla vinnare på Clios sajt.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Clio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.