Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svenskt spelbolag i blåsväder efter sexistisk reklamfilm

Publicerad: 28 Mars 2013, 08:45

Foto: Skärmdump från Youtube

En film för det kommande spelet ”Payday 2” släpptes nyligen på Youtube. Filmens sexistiska innehåll har fått flera spelutvecklare att rasa. Utgivaren Starbreeze hävdar att de aldrig har godkänt filmen.


Det var i måndags som den kontroversiella videon på Youtube uppmärksammades i sociala medier, det skriver Aftonbladet.  I filmen medverkar två deltagare från svenska "Top model".

De går runt på spelstudion Overkill Softwares kontor och pratar med en underton att de är i färd med att casta en porrfilm.

De berättar att de utlyser en tävling där de ska upptäcka "de hetaste, sexigaste tjejerna i världen" för den nya "Payday"-filmen. I videon snackar de om "gigantiska penisar" och lesbiskt sex.

Tonen och budskapet i filmen har fått flera speltillverkare att reagera.

"Den här skiten är så jävla korkad. Jag skäms verkligen för att jobba åt Starbreeze/Overkill just nu", skrev den kända regissören Josef Fares, som också gör spelet "Brothers: A tale of two sons" för Starbreeze, på Twitter.

"Jag tror att hela spelutvecklar-Sverige gjorde en kollektiv face-palm till den videon", skrev Barcraft-grundaren och Paradox-producenten Ina Bäckström på Twitter.

Filmen och reaktionerna från spelbranschen har även uppmärksammats internationellt.

Utgivaren Starbreeze hävdar själva att varken de eller Overkill har godkänt filmen. Filmen har nu bort av spelföretaget. Men finns fortfarande kvar på Youtube.

Senare under veckan gick Starbreeze ut i ett officiellt uttalande där de förklarade att de inte står bakom kvinnosynen som förmedlas i filmen. De beklagar att filmen har tagits fram och lagts upp på nätet och ser allvarligt på händelsen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.