Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 November 2019, 13:23
Ur filmen ”Mumsfilibabba Maggan”.
Foto: LO / Svensson
Inom konceptet ”Pengar du inte visste om” lanserar LO tio nya filmer som ska få fler att hämta ut sin extra ersättning. Filmerna är producerade av Svensson.
Ämnen i artikeln:
Svensson reklambyråI våras bytte LO:s ”Facket försäkrar” manér för första gången på åtta år. Tillsammans med kommunikationsbyrån Svensson sattes det nya konceptet ”Pengar du inte visste om” och två filmer om arbetsskada utgjorde startskottet. Kampanjen gick brett hos landets största räckviddsgenererande publicister, bland annat i TV4-gruppens och Schibsteds kanaler.
Nu kommer nästa steg inom konceptet, i form av tio nya filmer som ska få fler att hämta ut sin extra ersättning.
– Utfallet var så bra, både internt och externt, att vi bestämde oss för att gå hela vägen och göra filmer i samma manér för alla de försäkringar du omfattas av när väntade och oväntade saker händer i livet där du behöver extra stöd. Som till exempel när du blir sjuk, får barn, skadar dig, blir av med jobbet, går i pension eller om någon närstående går bort i förtid, säger Patrick Roselin, ombudsman och ansvarig för Facket försäkrar på LO, i ett pressmeddelande.
Svensson står bakom koncept, idé och manus och har även producerat filmerna. Filmerna publiceras under november på LO:s hemsida och kommer sedan att användas som kampanjmaterial i externa kanaler under kommande år. De blir också viktiga verktyg för ombudsmän och andra med informationsansvar när de pratar om försäkringarna ute på arbetsplatserna.
Tomas Carrfors, kreatör på Svensson:
– Vi satte ett så tydligt manér att de uppföljande manusen nära på skrev sig själva. Jag skulle vilja ge en eloge till våra uppdragsgivare på LO. De har haft modet och viljan att ge oss stort kreativt spelrum efter att vi gemensamt landat den kommunikativa plattformen. Resultatet är så klart upp till betraktarna att bedöma, men vi är oerhört stolta.
LO gör traditionsenligt två kampanjer per år. Under november rullar en stor insats för avtalspension och filmer och banners går stort i Bonniers och Schibsteds nätverk. Medieinvesteringen är cirka 15 miljoner kronor.
Se de andra nio filmerna här.
LO:
Patrick Roselin, ombudsman och ansvarig för Facket försäkrar
Peter Forsström, faktor och avtalsansvarig för opinions- och
informationsproduktion
Svensson:
Clas Lundin, regissör
Christina Berntzon, operativ projektledare filmproduktion
Yvonne Pils, projektledare
Ted Dutina, produktionsledare
Christina Nordström, kreatör
Tomas Carrfors, kreatör
Daniel Granqvist, kreatör
Johan Javelius, kreatör
Carola Walter, original
Filmteam:
Alexander Pååg, DOP
Wilda Winclair, Production designer
Monika Dybicz, Costume designer
Sean Murray, FAD/Inspelningsledare
Ämnen i artikeln:
Svensson reklambyrå