Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Svensson gör tio filmer för LO – ska få fler att hämta ut sin extra ersättning

Publicerad: 4 November 2019, 13:23

Ur filmen ”Mumsfilibabba Maggan”.

Foto: LO / Svensson

Inom konceptet ”Pengar du inte visste om” lanserar LO tio nya filmer som ska få fler att hämta ut sin extra ersättning. Filmerna är producerade av Svensson.


Ämnen i artikeln:

Svensson reklambyrå

I våras bytte LO:s ”Facket försäkrar” manér för första gången på åtta år. Tillsammans med kommunikationsbyrån Svensson sattes det nya konceptet ”Pengar du inte visste om” och två filmer om arbetsskada utgjorde startskottet. Kampanjen gick brett hos landets största räckviddsgenererande publicister, bland annat i TV4-gruppens och Schibsteds kanaler. 

Nu kommer nästa steg inom konceptet, i form av tio nya filmer som ska få fler att hämta ut sin extra ersättning. 

– Utfallet var så bra, både internt och externt, att vi bestämde oss för att gå hela vägen och göra filmer i samma manér för alla de försäkringar du omfattas av när väntade och oväntade saker händer i livet där du behöver extra stöd. Som till exempel när du blir sjuk, får barn, skadar dig, blir av med jobbet, går i pension eller om någon närstående går bort i förtid, säger Patrick Roselin, ombudsman och ansvarig för Facket försäkrar på LO, i ett pressmeddelande. 

Svensson står bakom koncept, idé och manus och har även producerat filmerna. Filmerna publiceras under november på LO:s hemsida och kommer sedan att användas som kampanjmaterial i externa kanaler under kommande år. De blir också viktiga verktyg för ombudsmän och andra med informationsansvar när de pratar om försäkringarna ute på arbetsplatserna.

Tomas Carrfors, kreatör på Svensson:

– Vi satte ett så tydligt manér att de uppföljande manusen nära på skrev sig själva. Jag skulle vilja ge en eloge till våra uppdragsgivare på LO. De har haft modet och viljan att ge oss stort kreativt spelrum efter att vi gemensamt landat den kommunikativa plattformen. Resultatet är så klart upp till betraktarna att bedöma, men vi är oerhört stolta.

LO gör traditionsenligt två kampanjer per år. Under november rullar en stor insats för avtalspension och filmer och banners går stort i Bonniers och Schibsteds nätverk. Medieinvesteringen är cirka 15 miljoner kronor.

Se de andra nio filmerna här

Arbetsgrupp

LO:

Patrick Roselin, ombudsman och ansvarig för Facket försäkrar

Peter Forsström, faktor och avtalsansvarig för opinions- och

informationsproduktion

 

Svensson:

Clas Lundin, regissör

Christina Berntzon, operativ projektledare filmproduktion

Yvonne Pils, projektledare

Ted Dutina, produktionsledare

Christina Nordström, kreatör

Tomas Carrfors, kreatör

Daniel Granqvist, kreatör

Johan Javelius, kreatör

Carola Walter, original

 

Filmteam:

Alexander Pååg, DOP

Wilda Winclair, Production designer

Monika Dybicz, Costume designer

Sean Murray, FAD/Inspelningsledare

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Svensson reklambyrå

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.